Hilda

    Jag vill komplettera mitt avgångsbetyg från gymnasiet (2010) från 19,09 till ca 20,8 för att söka till Psykologprogrammet genom kvoten BII. Jag har 1,25 meritpoäng återstående, men vill ej läsa Matematik eller annat språk än engelska. Jag tänkte läsa in följande: - Engelska C = 0,5 (meritpoäng) - Psykologi B = 0,25 - Biologi A = 0,5 - Samhäll B = 0,5 Summa 20,84 Frågor: - Har jag tänkt rätt med ovanstående uträkning? - Måste jag ha MVG i ovanstående kurser för att få dessa poäng, eller räcker det med G? - Finns det särskilda områdeskurser till Psykologprogrammet som ger högre poäng? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hilda,
    har du SLUTBETYG? eller Samlat betygsdokument?

    Ang.gamla gymnasiekurser som t.ex Engelska C och Psykologi B... Om du redan har betyg i de kurser, så får du meritpoäng för de som är för din utbildning Områdeskurser, men om du inte redan har betyg i de "gamla" kurser, så går det inte längre... för att betyg i de gamla kurser kunde man, som längst få sista juni 2016, och från 1 juli 2016 är det endast betygen i de nya kurser som kan sättas. Även om det kan finnas "motsvarande nya kurser" så ger inte nya kurser meritpoäng som Områdeskurser, utan det är endast eng7, moderna språk3och4 och "högre" kurser i matematik som man kan få Nya meritpoäng för.

    Läs engelska 7 (som är motsvarande ny kurs till eng C).
    För övrigt - så undrar jag om du har godkänt betyg i matematik B, och om inte då måste du nu få godkänt betyg i matematik 2 (för det krävs för behörighet till psykologprogrammet).

    Höj betygen i de kurser som ingår i ditt Slutbetyg. Det kan du göra genom att få högre betyg i motsvarande nya kurser. Det är inte alla kurser som det finns motsvarande kurser för. Vill du veta vilka gamla kurser som har motsvarande nya kurser - se Tabell för utbyteskomplettering.

    För konkurrens kan du göra högskoleprovet, men det vet du kanske redan?

    • : Slutbetyg.
    • : Jag har inte betyg i Engelska C, Psykologi B, Biologi A och Sanmhäll A: Är min uträkning ok? Måste jag ha MVG eller räcker det med G?
    • Julia :

      Har du läst Daniels svar, ovan? Daniel förklarar att ingen kan numera få meritpoäng för områdeskurser, alltså Nya meritpoäng. De som sedan innan har godkända betyg i kurser som gällde, förut, som Områdeskurser, behåller detta, tillsvidare, men Nya meritpoäng kan man endast få för engelska7, moderna språk 3 och 4 och för högre mattekurser. Därför är din uträkning inte aktuell, över huvudet taget för att den möjligheten tagits bort från 1 juli år 2016, alltså för över tre år sedan.

    • Julia : ang. betyg, från 1 juli 2016 är det endast den Nya betygsskalan som gäller: E till A, där A är högsta betyget, som motsvarar MVG, kan man säga och E är "godkänt" och så finns det D, C och B som betyg (godkända betyg, högre än Godkänt), där C motsvarar VG och icke-godänt betyg är numera F.
    • Julia : Det räcker med E betyget i eng7 för att du ska få meritpoäng för eng7. För övrigt, så måste du höja de betygen du har i ditt Slutbetyg; eller så kan du satsa på högskoleprovet, konkurrera i HP-urvalet.
    • : Tack för svar!
    • : Då läser jag engelska 7 och inga andra nya kurser. Jag satsar i stället på att höja mina betyg från gymnasiet.
    • Julia : Bra att du känner att du har fått svar på din fråga. Lycka till med dina studier.
    • : Några av de kurser jag behöver höja betyg i finns tyvärr ej med i ”Motsvarande nya kurser” (Datorkunskap, Estetisk verksamhet, litteratur och litteraturvetenskap) så de går ej att höja. Jag har behörighet till Psykologprogrammet. Kan jag i stället för att höja betyg i de kurser jag läst läsa in nya kurser som t.ex. Biologi 1 och Samhäll 2?
    • Julia :

      Det du frågar om är "Tilläggskomplettering" (höjningen blir väldigt liten i så fall, även om du får högsta betygen i de nya kurserna; detta pga de gamla betygen i de gamla kurserna står kvar och räknas med, ej försvinner eller byts ut). Du måste i så fall läsa ett stort antal kurser och få högsta betyg i dem... och så finns det ändå inget garanti på att komma in på önskade utbildningen; detta pga även 22.5 i meritvärde, vilket är högsta möjliga kanske inte garanterat ger plats (om platserna ej räcker, blir det utlottning - eller kanske urval på HP-resultat). Vi rekommenderar i första hand göra Högskoleprovet och försöka höja betygen i de kurser i vilka det går att höja betygen.
      Komvux kanske inte tar in dig på nya ("onödiga") kurser. Komvux har ont om resurser och de ser att du redan är behörig, så chansen att få läsa är liten. Det säger jag av erfarenhet.

    • : Ok. TACK! Jag är urusel på matte så därför fungerar inte Högskoleprovet, men tack allafall. Jag gör följande: Höjer Engelska 5 och 6 från C till A; Läser in Engelska 7; Höjer Historia 1 från C till A samt försöker höja några kurser till. Om jag förstått det rätt får jag räkna 1,0 meritpoäng för Engelska 7. Kanske, kanske har jag då en chans. Tack än en gång
    • Anna : Antagningsgränser till utbildningar bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen och kan därför åka upp och ner. Du bör höja så många betyg du kan så mycket du kan och vi hoppas och håller tummarna!
    • : Tack :)
    • : Hej! Ursäkta att jag frågar så mycket men det är fortfarande lite oklart.
    • : Är detta rätt tänkt: Jag har 19.09 i meritvärde. Jag har behörighet till psykologprogrammet. Om jag läser eng 7 höjer jag mitt meritvärde med 1,0 = 20, 09. Om jag sedan läser upp mina betyg från tidigare VG till A höjer jag med 0,2 för varje höjt betyg. Stämmer detta?
    • : Och stämmer det att det räcker med betyg Godkänt (E) i Eng 7?
    • Julia :

      För eng7 borde du få + 0.5 meritpoäng (alltså, en halv meritpoäng) - detta enligt info på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/ ... höjning från VG till A ger + cirka 0.2 för varje kurs som är 100p.kurs (små kurser som är mindre än 100 undervisningstimmar, alltså mindre än 100p, ger mindre höjning och större kurser ger större höjning).
      Eftersom du har ett slutbetyg (och inte examensbevis som infördes genom reformen 2011-2012) då borde du, enligt hur vi tolkar reglerna på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/ få + 0.5 för eng7, oavsett hur högt Godkänt betyg du får; alltså vid F, som också är betyg, får man inga meritpoäng, men vid E eller högre betyg borde du få + 0.5 för eng7, men det finns ändå ingen anledning att medvetet satsa på lägre betyg än du annars kan få.

    • : Tack! Räcker det med godkänt i eng 7 för att få 0,5 meritpoäng?
    • Julia : enligt hur vi tolkar reglerna på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/ så bör du få en halv meritpoäng, detta om du redan ej har max i merit och du borde få det även för E i eng7. Det är Antagning.se som tolkar reglerna och räknar fram ditt meritvärde. Fråga SYV kan inte ansvara för ev framtida ändringar och om antagning.se ändrar sin tolkning. Försök få så högt betyg i eng7 som du kan få, ändå - detta för att kunskaper i engelska och även högre betyg kan du mycket väl ha användning för i framtiden, på olika sätt!
    • : Tack snälla för svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer