Anna
    Hej!
    I år tog jag studenten från gymnasiet men då jag hade F i för många ämnen fick jag ingen gymnasieexamen. Jag gick naturvetenskapliga linjen med inriktning natur, fick F i Matte 4, Matte 5, Fysik 2 och Kemi 2. Vet inte om det är viktigt men mina individuella val var Spanska 4 och Cad 1&2.

    Jag har lite svårt att förstå och hitta information om exakt hur jag ska gå till väga för att komplettera min gymnasieexamen. Kan jag göra allt på distans? Eller går det i alla fall att göra det på en annan ort/kommun än den jag bor i? Måste jag plugga upp de ämnen jag fick F i eller jag kan välja andra ämnen? Jag känner alltså inte att jag måste ha en examen från naturprogrammet utan bara en komplett från själva gymnasiet.

    Mvh
    Anna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    det är Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som får pengarna tilldelade till sig för att ge dig utbilnding på komvux; därför kommer alla andra kommuner hänvisa dig till din "egen" kommun; för att de ej får någon kompensation för att ge dig utbildning och därför kommer de inte att göra det.
    I den kommunen där du är skriven/folkbokförd kan möjlighet finnas att läsa på distans; det är olika från kommun till kommun.
    Ett annat alternativ är att du söker till en eller flera olika folkhögskolor - och läser i så fall mot Omdöme från en folkhögksola>. Får du Omdöme att du har uppnått Grundläggande behörighet, har du i så fall "gymnasiekompetens". folkhögskolorna är inte bundna till vissa kommuner, utan du kan söka till viken folkhögskola du vill. Oftast söker man under våren för att börja läsa på hösten. Du får inte "komplettera" dina gymnasiala betyg, för att de inte är kompatibla med omdöme från folkhögskolorna, men du har ju Kunskaper; och personal på en folkhögkskola kan också även kika på dina befintliga betyg, men "kurser" på samma sätt som på gymnasiet eller på komvux, finns inte inom "folkhögskola".
    ***

    Att du kan tänka dig ta examen från "gymnasiet" och inte från NA-programmet...? Jo, så här är det - att man tar examen just från ett visst program; och gymnasiearbete måste "ligga i linje" med rätt gymnasieprogram (och inriktning). Du behöver inte nödvändigtvis läsa matte 4, fysik 2 eller Kemi 2 (och matte 5 är inte obligatorisk kurs över huvudet taget) - men då kanske du måste göra om ditt GA, gymnasiearbete. Beroende på vad för Tema för ditt GA är, så kanske du kan /eller inte kan/ ta examen från NA, inriktning "samhälle" - eller kan ske t o m från SA-programmet... Återigen kan du behöva göra om ditt GA.
    Det man vanligtvis gör när man fick Studiebevis på gymnasiet - tar kontakt med SYV på komvux i den kommunen där man är folkbokförd och bokar tid för PLANERING MOT EXAMENSBEVIS. Du tar med dig alla dina betyg och du och SYV på komvux tittar tillsammans på tema för ditt GA och bestämmer om du måste läsa mot examen från NA, eller om du kan läsa mot examen från ett annat program - och ni gör studieplanering tillsammans.
    Du kan samtidigt söka till en eller flera olika folkhögskolor. Det är oberoende av varandra ansökningar... - till komvux och till folkhögskolorna.

    Du kan också samtidigt söka till yrkeshögskola. Även om du, formellt sett, inte är behörig till en Yrkeshögskola, så kan yh göra undantag och ta in obehöriga. Kika därför på www.yhguiden.se och sök alla de yh som du blir intresserad av.
    ***

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA