Abdallah
    Hej!
    Jag är en student från Tyskland som tänker studera medicin i Sverige.
    Jag behöver några ytterligare kurser för att kunna delta på läkarprogrammet, som är: Fysik 1+2 och Kemi 1+2. Hur länge dröjer de här kurserna? Jag kommer att komma till Sverige för att delta på högskolprovet på 01.04.2017. Därefter kan jag börja de kurserna. Kan jag studera medicin på höstterminer 2017 om jag komplettera de kurserna tills då? Förlåt min dålig Svenska! (Rätta till mig!)

    Med vänliga hälsningar,
    Abdallah

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdallah,

    sista dag att komplettera sin ansökan till en högskoleutbildning som börjar hösten 2017 är i Sverige 21 juni 2017.

    Du måste alltså ha fått godkända betyg i Fysik 2 och Kemi 2 innan 21 juni 2017. Att du har eller inte har betyg i fysik 1 och kemi 1 kommer inte intressera Antagning.se men kurser på nivå 2 bygger på kurser på nivå 1 och det är extremt svårt att klara kurser på nivå 2 om man inte har kunskaper på nivå 1.

    De kurser som du borde behöva läsa är Fysik 1a, Fysik 2 samt kemi 1 och kemi 2.

    Fysik 1a är en större kurs, den "går ut" på 150 undervisningstimmar. De övriga 3 kurser "går ut på" 100 undervisningstimmar vardera.

    På heltid läser man Fysik 1a under 7.5 veckor och fysik 2 - under 5 veckor; kemi 1 och kemi 2 på sammanlagt 10 veckor. Studier i de fyra kurser "går ut på" heltidsstudier i 22,5 veckor. Att hinna med det från 3 april till 20 juni bedömer jag som osannolikt.  Den enda rimliga chansen att hinna skulle vara om du redan hade kunskaper i fysik 2 och kemi 2 och kunde i så fall göra prövningar. Här kan problemet bli att få prövningstid. Ofta måste man anmäla sig i mycket god tid till prövningar.

    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig.

    Jag planerar att i mitt utökade svar skriva om din fråga så som jag skulle ha skrivit. Du kan jämföra och se vilka "fel" du har gjort när du skrev din fråga. :) Du bad mig ju att "rätta dig"! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen, här nere skriver jag om din fråga så som jag skulle ha formulerat mig:

    Jag behöver några ytterligare kurser för att kunna bli behörig till läkarprogrammet, som är: Fysik 1+2 och Kemi 1+2. Hur lång tid tar det att läsa de här kurserna? Jag kommer att komma till Sverige för att delta i högskolprovet den 01.04.2017. Därefter kan jag börja läsa de kurserna. Kan jag studera medicin från höstterminer 2017 om jag kompletterar med godkända betyg i de kurserna innan dess? Förlåt mig för min dåliga Svenska!

    • : Hej Anna! Tack sååå mycket för ditt svar!! Det är precist det som jag ville veta. Jag tänker att jag måste vänta och kanske planera att studera från vårterminen 2018. Också, för läkarprogrammet man måste komplettera sin ansökan tills den 15.04.2017 (åtminstone det står så på den websidan av Lund University). Och kanske jag skulle bättra på Svenska innan jag studera :D Jag tackar dig så mycket Anna. Det är mycket svårt att få informationer om det när man just anlända i Sverige. Tack igen! Med vänliga hälsningar, Abdallah
    • Julia : Vi på fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! Hör av dig om nya frågor dyker upp och lycka till!