Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Svenska som andraspråk på gymnasienivå, dvs SVA 1 - 3 är tre kurser som är á 100 gymnasiala poäng/styck. Om man endast läser de kurserna på heltid, borde man klara av dem på 15 veckor.

    Vad det gäller "underliggane" kurs SAS grund, dvs svenska som andraspråk på grundskolenivå - så är det mycket svårt att svara angående hur lång tid det kan ta för att det beror mest på personens tidigare utbildningsbakgrund, dennes motivation och progression. Antal timmar som man läser SAS grund på är inte konstant och inte detsamma för alla studerande. Man blir av komvux i sin kommun "tilldelad" antal timmar på grundskolenivå i svenska, engelska och matematik (i fall man saknar grundskolekompetens i engelska och matematik också) och vilket antal timmar man får av sin komvux, beror mest på vilken tidigare utbildningsbakgrund man har.

    I extrema fall när man t.ex vad analfabet (som vuxen) kan det ta hur lång tid som helst att uppnå godkänd nivå i SAS grund och ibland går det över huvudet taget inte att uppnå. Det finns studerande som inte ens uppnår SFI D-nivå (som motsvarar kunskaper i svenska = åk6 i grundskolan) och detta, oavsett hur många år de går på SFI.

    I andra extrema fall (när det handlar om unga akademiker, pigga och mycket motiverade) så finns det exempel när personer har läst in alla kurser från "noll" till SAS 3 godkänt på två terminer (ett läsår), dvs de har läst in hela grund- och gymnasieskola (vad det gäller Svenska språket) på endast 2 terminer.

    Svar på din fråga är, alltså, att det är mycket individuellt hur språkinlärningen går till och att det är endast på gymnasienivå som fasta tidsramar finns, inom vilka man bör uppnå viss kunskapsnivå (och innan dess, på grundskolenivå, är det individuella bedömningar som gäller).

    Jag hoppas mitt svar blir till någon sort hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Samim : Tusen tack!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!:)
    • : Hej, jag tycker att det är väldigt kort tid att läsa in Sva 1 2 3 på 5 veckor var, inklusive att göra proven. Jag möter dessutom många elever som bara läst ett kapitel i svenskagrund eller bara genomfört ett test i svenskagrundsom verkar accepteras av många. Jag känner till personer som klarat Sva123
    • : från mitten av september till mitten av december i år och kvalitén är låg. Vad är det som gör att utbildningsväsendet blivit så extremt mycket bättre det senaste året då det för något år sedan tog väl ett år att genomföra Sva123?
    • Milla : En 100 poängs kurs = fem veckors studier på heltid. Det är givetvis bra att få mer tid på sig... Om man har råd. Är man beroende av Studiemedel måste man klara kurser i en viss takt, annars säger CSN ifrån och man kan finna sig utan försörjning. Om man inte är beroende av studiemedel kan man läsa i låg takt t.ex sas1 på två terminer och sedan sas2 på två terminer... Och man kan också läsa andra kurser samtidigt med SAS och på så sätt komma upp till heltidsstudier med läsa sas1 under en hel termin (om man samtidigt läser andra kurser).
    Läs alla kommentarer