Sofie
    Hej, jag vill flytta uppåt till Östersund till gymnasiet, från Jönköping. Jag har redan fixat boende hos min pojkvän och har koll på hur man söker dit. Mitt problem är att jag inte känner att min syv hjälper mig på bästa sätt, får inte svaren jag behöver för att känna mig säker o veta saker i förtid, då jag behöver struktur i tidigt skede över stora händelser i livet. Jag har kollat runt en hel del på nätet i hopp om svar. Dem svar jag inte fått nåt perspektiv över är när man senast måste byta adress, då det är en kommunal skola jag vill gå. Samt om det finns något bidrag man kan få då studiebidraget är svårt att klara sig på när man inte bor hemma och måste betala mer själv. Som jag förstått det ger inte csn ut pengar om det är en kommunal skola och linjen redan finns där jag bor nu. Kan jag söka bidrag av kommunen, soc eller från något annat? Har för dåliga betyg för att komma in på den linje jag vill gå och då kommer få gå antingen yrkesintroduktion eller programinriktat indiviuellt val och förstår inte skillnaden på dem, samt hur många år de är, om man får gå ett extra år eller hur det fungerar?
    • Milla : Ger dina föräldrar (vårdnadshavare) samtycke till att du flyttar till en annan stad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie!

    Skillnaden mellan Yrkesintroduktion>> och PRO, Programinriktat individuellt val>> är ganska stor, fast man kan lära sig ett och samma yrke på båda de utbildningarna.

    PRO, Programinriktat individuellt val>> - du läser med en "vanlig klass" på ett yrkesprogram, men i det ämnet där man inte fått gokänt betyg i grundskolan - går man iväg och läser i en liten grupp eller individuellt med mål att komma ikapp och ansluta sig till den stora gruppen senare. Läs mer om PRO här>>>

    Yrkesintroduktion>> - här lägger man individuell studieplan, beroende på de förutsättningar som eleven har. Här läser man max 3 år. Om man under den tiden uppfyller behörighet till gymnasiets nationellt program, kan man gå över till ett "vanligt program" och utbildningstuden kan uppgå till max 6 år (3 år på yrkesintro och 3 år på det vanliga programmet sedan). Uppfyller man inte behörighet till ett nationellt program, försöker man lära sig ett yrke för att kunna senare få jobb även utan gymnasieexamen.

    Det skulle underlätta för mig om du uppgav vilket yrkesprogram du är intresserad av. Annars så kan du själv se vilka gymnasieskolor som finns i Östersund, här>>

    Situationen som du beskriver i din fråga är ganska ovanlig och det finns därför inte någon färdig lösning. Du kan kontakta antagningskanslierna - och helst både i Jönköping och i Östersund, som troligtvis behöver samarbeta för att kunna försöka lösa den situationen. Här får du kontaktuppgifter till båda kanslierna:

    Jönköping, Linnégatan 2
    Epost: [email protected]
    Tel:036-10 50 00, 036-10 67 30

    Östersund, Prästgatan 15, plan 3
    Epost: [email protected]
    Tel:010 4902400

    Angående ekonomisk lösning - så är det extremt svårt att svara på, återigen pga det är en ovanlig situation, som inte har någon färdig lösning. Jag tror inte CSN kan betala något mer än det vanliga Studiehjälpen, som är på 1050 kr/månad och de pengarna går till dina föräldrar fram tills den dagen du fyller 18 år. Vad kommunen kan hjälpa till är ofta "individuell bedömning" och det är den kommunen som du är folkbokförd i, som får svara på de frågorna, för att det är de som "sitter med svaret".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare