Petros
    Jag undrar vad behörigheten är för att läsa till socialpedagog?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Petros,

    För att kunna få jobb som socialpedagog kan man antingen läsa en Folkhögskoleutbildning (exempelvis på Kalix Folkhögskola),
    en Yrkeshögskoleutbidlning på två år
    eller
    en treårig akademisk utbildning (på Socialpedagogiska programmet) som leder till en kandidatexamen. Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger innehållsmässigt ganska nära socionomutbildningen.

    Vilken utbildning har du tänkt dig? - på folkhögskola? på yrkeshögskola? eller på högskola/universitet?
    vänligen
    Julia syv

    • Petros : Vilka behörigheter behöver jag är de kärnämnen bara?
    • Julia : Till vilken utbildning, menar du - till utbildning på folkhögskola? eller till utbildning på yrkeshögskola? eller till utbildning på högskola?
    • Petros : Folkhögskola
    • Anna : Utbildningen kan finnas/ligga på en folkhgskola men vara en Yrkeshögskoleutbildning, till exempel... Se mitt svar där jag tar flera exempel på konkreta utbildningar och skriver vilken behörighet just varje av dem kräver. Bra om du hittar Just den utbildning som du i första hand är intresserad av och skickar direkt länk, då kan jag se vad som där står om behörighet till just den utbildningen.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du menar den här folkhögskoleutbildning - Albins-folkhogskola/Kurser/2019ht/socialpedagog-2-arig-yrkesutbildning - då står det så hrä om Behörighetskraven: "Du ska ha fyllt 23 år. Treårigt gymnasium eller motsvarande med grundläggande behörighet. CV och personligt brev ska bifogas ansökan. Antagningen kommer att ske genom intervjuer och vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet."
    **************
    Om du menar den här folkhögskoleutbildning - Stockholms-lan/Vaddo-folkhogskola/Kurser/2019vt/humanistisk-socialpedagog-2-ar-distans - då står det så här om Antagningsvillkor: "Erfarenhet från yrkesområdet samt personligt brev."
    **************
    Om du menar den hrä folkhögskoleutbildning - Sodermanlands-lan/Stensunds-folkhogskola/Kurser/2019ht/socialpedagogutbildning - då krävs det: "3 år gymnasieutbildning med uppnådd grundläggande behörighet till yrkeshögskola, 23 år, 3 års drogfrihet, arbetslivserfarenhet."

    ****
    Om det är den här utbildningen som "ligger" på en folkhögskola, men är en Yrkeshögskoleutbildning - Mångkulturella-finska-folkhogskolan/behandlingspedagog-med-interkulturell-profil - då krävs det: "behörighet till yrkeshögskola (alltså "allmän gymnasiekompetens") + godkända betyg i Svenska 2 (eller SAS, svenska som andraspråk 2) och Samhällskunkspa 1b)."