Zakaria
    Hej!

    Idag pluggar jag på komvux för att ta igen kurser jag missade pga att jag hoppade av gymnasiet, började gymnasiet vid 2012 vad gäller då, Har läst runt lite om att det finns betygsskillnader och att man ändrat lite i systemet, påverkar detta mig?

    Planen är att ta examen för att sedan plugga vidare på YH. Hur många poäng behöver man godkänt i och visst behövs det en yrkesexamen, inte högskoleförberedande examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du började på gymnasiet hösten 2012, "går du" enligt de Nya reglerna och ska nu läsa mot Examensbevis (tidigare lästa man mot ett Slutbetyg).

    Just för yrkeshögskola är det viktigt exakt vilka kurser man har läst på gymnasiet - men det är också skilland mellan olika yrkeshögskoleutbildningar; kort och gott: yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även obehöriga; därför kan man söka och komma in med i princip vilken tidigare utbildning som helst;
    för att vara - i formell mening - behörig till yrkeshögskola, så ska man helst ha fullständig gymnasial utbildning men sedan krävs det oftast även kurser för Särskild behörighet och vilken det är beror helt på exakt vilken yrkeshögskoleutbildning det är. Så, uppge helst vilken eller vilka yh du är intresserad av; annars så kan du boka tid med syv på komvux, berätta vilka eftergymnasiala utbildningar du vill bli behörig till och få ett svar som gäller just för din specifika/unika situation.
    mvh
    ANNA