Adrian
    Hej!
    Jag går i Naturvetenskapsprogrammet och tänker på om ifall jag får E på alla mina kurser vad kommer att hända? Hur kan jag höja mina betyg efter 3 år och vad kommer att hända när jag har höjt mina betyg efter gymnasiet?
    • Julia : Har man E-betyg från gymnasiet, så räcker det för Behörighet. Att komma in på en högskoleutbildning kan man i hp-urvalsgruppen (högskoleprovet). Man kan också höja sina betyg genom prövningar. Dock kostar varje prövning 500 kr. Skulle man behöva göra prövningar i 24 kurser, kostar det 12000kr. för att göra ett försök i varje kurs. Det är Självstudier inför prövningen, ingen undervisning. Det är, alltså, svårt att höja många betyg och att höja dem mycket. Det som i praktiken funkar är att höja betygen "ett snäpp", t.ex. från E till D (eller högst till C). för det kan det krävas 2-3 prövningsförsök, dvs kostnad ca 1000 kr. per kurs. Det tar lång tid och kostar mycket pengar. Man har inte heller rätt till studiemedel (studiestöd) när man förbereder sig till prövningar, det gör man på sin "fritid", som det heter. Jag skriver också ett nytt svar till dig nu. :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian!

    Om du får E i alla dina kurser på gymnasiet, uppfyller du kraven för gymnasieexamen och får Examensbevis och eftersom Naturvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande - kommer du att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om du höjer dina betyg efter gymnasiet, t.ex. genom att läsa på Komvux eller genom Prövningar, kommer du (i fall du väljer att söka till högskola) konkurrera i BII gruppen med de betyg som du får genom kompletteringar, men du kanske konkurrerar även i icke-kompletteringsgruppen, BI - om du blir Behörig på gymnasiet.

    Tips: förutom högskola/universitet, finns det även andra studier som du kan söka efter gymnasiet - t.ex. på folkhögskolor och påyrkeshögskola.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Adrian,

    jag tycker det är många gånger smartare att välja ett yrkesprogram (även om man är duktig och har höga betyg i många ämnen på grundskolan). Detta pga man lär sig ett yrke och har därför en stabil Grund att så på - under hela livet framöver.

    Är man duktig, dirven och målmedveten - kan man läsa vidare efter ett yrkesprogram - på yrkeshögskola eller på högskola/universitet. Under studier på eftergymnasial nivå kan man jobba extra (på sommarlovet och kvällstid/helger). Då har man extrainkomst och skaffar sig arbetslivserfarenhet.

    Numera kan man på alla yrkesprogram läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola. Det är din rättighet & det är bara att säga till om på skolan, så får du det.

    Det finns 12 yrkesprogram och jag råder dig att "kasta ett öga" på dem. Det kan i alla fall inte skada att ta in lite info om vad som finns inom gymnasiet.

    Är man intresserad av teknik, kan man läsa EE, dvs bli elektriker eller datatekniker. Eller IN och lära sig ett yrke: svetsare eller drifttekniker, som exempel.

    På FT, inriktning Transport kan man få körkort för många olika sortens fordon, inkl personbil, truck, lastbil och buss. Det är ett stort plus att ha körkort (gäller för många olika yrken: t.ex. är det ett krav för att kunna söka vissa utbildningar, t.ex. om man vill bli Polis; för att kunna få jobb som Arbetsförmedlare, krävs det också körkort för personbil.) Även om körkort inte är ett krav i många yrken, är det oftast ett stort PLUS.

    RL lär man sig "allt om mat" och om man senare vill bli Dietist eller Kostekonom, är det ett stort plus att kunna allt om matlagningen, från grunden.

    Efter gymnasiet finns det många påbyggnadsutbildninga på yrkeshögskola men man kan även söka till högskola. Kanske behövs det komplettering på komvux (kan räcka med en terminsstudier på komvux) eller att man kompletterar för behörighet på deltid, samtidigt som man arbetar och tjänar pengar.

    Jag vill förklara nu varför jag försöker "pusha för" yrkesprogrammen :). Det är så tråkigt att svara på frågor från f d gymnasieelever som gick högskoleförberedande program men kom sedan på att inte vill eller kan läsa vidare och vill få jobb direkt, men får inga jobb pga de inte kan ngt. yrke. De vänder sig till Komvux för att söka yrkesutbildning men får oftast Nej på Komvux (därför att de redan har en gymnasial utbildning i bagaget). Det är, alltså, mycket svårt och i vissa fall näst till omöjligt att skaffa sig ett yrkesutbildning t.ex. bli Elektriker) om man kommer på det i vuxen ålder, efter att man avslutade sin gymnasieutbildning. Då tvingas jag och mina kollegor svara på en sådan fråga att vi ej kan ge något förslag på lösning och respons man ofta får från ungdomar: "Jag önskar att jag visste det innan jag sökte till gymnasiet... :(". Därför försöker vi nu i god tid förklara hur det kan bli, om man efter ett högskoleförberedande program inte vill eller kan läsa vidare, det kan bli ganska tråkigt att vara arbetsllös eller tvingas ta "timanställning vid behov" i vilken bransch som helst (inte där man vill jobba utan där man får jobb - om man får jobb, alltså).

    Det är, alltså, mycket lättare att komplettera för behörighet efter gymnasiet om man gick ett yrkesprogram - då komvux ger möjlighet att läsa fristående kurser för behörighet till vidare studier (men ej yrkesutbildning för dem, som redan har gymnasiekompetens).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och förhoppningsvis till några andra, som läser det! Se det som "information för kännedom", dvs allmänbildande info från SYV. :)

    Vänligaste och bästa hälsningar och lycka till!

    Julia Syv