Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Är det så att du har Examensbevis från gymnasieskola, dvs du är färdig med gymnasiet och vill nu läsa på komvux för att höja dina betyg?
    Jag ser att du är 19 år. För Studiebidraget är det viktigt att veta när du fyller 20 år. Det är stor skillnad om du fyller 20 år under december 2015 eller under år 2016. Jag kan förklara varför om du vill.

    Ang. Matte - så läser man matte 2a ELLER 2b ELLER 2c. Det är de så kallade "motsvarande" kurser - dvs du läser en av de kurserna, inte alla tre.
    Varje kurs i Matte är nu för tiden (sedan reformen 2011-12) á 100 poäng och läses på heltid på fem veckor.

    Återkom gärna med svar på mina frågor:
    1. när fyller du 20 år?
    2. har du Studiebevis eller Examensbevis från gymnasiet?
    3. vilka mattekurser har du betyg i och vilka betyg?
    4. vad är dina planer för framtiden - söka en viss utbildning, söka jobb eller ngt. annat?

    Hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack för svar!
    • : 1, i juli nästa år. 2, studiebevis tror jag att det är. 3, jag har betyg i matte 1a. 4 jag har planer på att söka psykolog på universitet, men jag har ingen grundläggande behörighet. då
    • : oj, så då har jag en fråga till. Vilka kurser saknar jag för grundläggande behörighet? jag har läst svenska 1, engelska 5, matte 1a, religionskunskap, samhällskunskap 1a2(?) och naturkunskap, vad är det då som fattas?
    • Anna : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    • Anna : För grundläggande behörighet behöver du även godkända betyg i Svenska 2 och 3 och i Engelska 6. För övrigt, behöver du alla kurser SAMLADE I ETT EXAMENSBEVIS. Boka tid på komvux - med en SYV & gör en ordentlig planering av Gymnasieexamen. Du säger då att du vill ha Examensbevis som ger GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET + du vill även ha med alla de kurser som ger behörighet till Psykolog (eftersom det är den utbildning som du är intresserad av).
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Om du har Studiebevis, behöver du göra Planering av Examensbeviset med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du behöver Examensbevis som även innehåller kurser i Svenska 2 och 3 och Eng 6 -för att ha grundläggande behörighet.
    Du kan läsa Matematik 2a på komvux och kanske genom den kursen uppnår både grundläggande och särskild behörighet till Psykolog, det kanske räcker.

    Varför det är viktigt med din ålder? Jo, för att det är från 1 juli den kalenderår som du fyller 20 år som du har rätt till Studiemedel. Fram tills dess är det Studiehjälp som du har rätt till och här är kravet att läsa PÅ HELTID. Om du läser på deltid, har du inte rätt till några pengar från CSN.

    För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng (100 poäng mindre än på gymnasieskola).
    Du måste läsa minst en kurs på komvux för att har rätt att få utbildningsdokument från Komvux.
    Om det räcker med att bara läsa Matte 2a, vet jag inte - man måste noga titta på ditt Studiebevis (det är därför du behöver boka tid med SYV på Komvux och göra en ordentlig planering av Examensbeviset).

    Om ni kommer fram till att du skulle kunna få Examensbevis från Komvux med godkänt betyg i Matte 2a, dvs om det räcker med att läsa bara den kursen - då läser du 100 poäng. Matte 2a (precis som alla andra mattkurser på gymnasiet är á 100 poäng/styck).

    En 100-poängskurs läser man på heltid på 5 veckor.
    Om du läser på deltid, har du inte rätt till studiehjälp från CSN för att du är för ung.
    Skulle du vara 20 år, hade du då kunnat läsa på halvtid och ha då rätt till halva studiemedel.

    Jag hoppas du fick nu svar på dina frågor men du är självklart välkommen att höra av dig igen.
    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering och med dina studier!
    ANNA
    • : Tack! jag har inget examensbevis eftersom jag blev underkänd i biologi pga RN rad missförstånd osv. men hur funkar det med studiemedel? har jag möjlighet att söka och låna upp till 9000, eller kommer jag få 1050? planen än så länge är att läsa Matte, svenska och engelska, ev någon kurs till.
    • Anna : Att låna kan man när man har STUDIEMEDEL. Du kommer att ha rätt till Studiemedel från 1 juli den kalenderår som du fyller 20 år. Innan dess är du för ung för Studiemedel. Du kan få Studiehjälp - samma som på gymnasiet och för det måste du tvunget läsa på HELTID. Du kan själv höra med CSN. Det är deras regler, som jag bara återberättar för dig.