David

    Hej, Jag går första året på teknikprogrammet och funderar på att lägga till tyska 3 i tvåan. Jag läste tyska i grundskolan men gick ut med F i ämnet då jag var väldigt skoltrött i nian. Jag vill fortfarande lära mig tyska då jag vill jobba och eventuellt plugga vidare i Tyskland. Jag funderar därför på att lägga till tyska 3 till tvåan men jag är osäker om jag kommer klara kursen då jag inte har jätte mycket förkunskaper. Min fråga är då hur mycket förkunskaper det krävs för att läsa tyska 3 och ifall jag annars kan läsa tyska på grundnivå på komvux eller universitetet. Jag vill verkligen lära mig tyska och är beredd att kämpa för att göra det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    fråga på din skola om tyskläraren kan ge dig nivåbedömningstest (typ - slutprovet i Tyska 2 - så du kan se om du har förkunskaper inför Tyska 3).
    Det krävs (miniminivå) kunskaper motsvarande godkänt betyg (E) från våren i årskurs 9, om man började läsa tyska senast i år7 på grundskolan - för att ha en rimlig chans att klara Tyska 3 med godkänt betyg. Har du inte fått godkänt betyg i åk9, så är det väl så att du (då) inte hade tillräckliga kunskaper. Om du senare på något sätt (språkresa, självstudier, kurs på ett studieförbund) skaffat dig mer kunskaper i tyska - kan hända, men det vet vi ju inte här på Fråga SYV.
    Läsa på komvux eller på universitetet samtidigt som du läser på gymnasiet, kan du tyvärr inte göra.
    Samtidigt som du läser på gymnasiet får du bedriva självstuider; du får se om du kan åka på en språkresa; du kan också läsa på ett studieförbund (där man betalar själv för lektionerna) eller med en privat lärare/läxhjälpare.

    En "kreativ lösning": fråga på din skola om du skulle kunna delta i lektioner i Tyska 2 under årskurs 2 (även om du inte kan ta betyg i den kursen in i ditt examensbevis; detta för att du läste tyska på grundskolan och då måste du, om du vill läsa tyska på gymnasiet, börja med Tyska 3) - du har inte rätt att gå på lektioner i Tyska 2, men du kan i alla fall föreslå/fråga om du skulle kunna delta på lektionerna - med målet att i årskurs 3 läsa Tyska 3.