Frida

    Hej!

    Jag vill bli gymnasielärare, men jag har hört att det är väldigt mycket jobb och är väldigt stressigt. Ungefär hur många timmar i veckan kan man räkna med?

    Tack i förhand

    • : Arbetstid på heltid är i Sverige 40 timmar per vecka och lärare ska inte behöva jobba mer än så.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,

    Ingen i Sverige ska behöva jobba mer än heltid, som är en "normal arbetsvecka" - fem dagar i veckan max 8 timmar per dag. Övertid per år får man, enligt de fackliga organisationer, ha max 200 timmar per år och endast om det verkligen behövs. För beordrad övertid bör man få extrabetalt. Så ser reglerna ut.

    Arbetsbörda för läraren handlar många ggr om att man "tar med sig jobbet hem", dvs inte kan sluta tänka på de problem som man träffar på skolan, när arbetsdagen är slut och man går hem. De problem som finns i samhället bland annat missbruk, psykiska problem, fattigdom, mobbning - avspeglar sig /tyvärr/ i stor grad i skolan.
    Ännu "ett kapitel i sig" är betygssättning. Som lärare vill man att det ska bli rätt och riktigt, men det ibland svårt att veta exakt vad elevens kunskapsnivå är. Elever kan också tyvärr fuska ibland. Vissa elever mår dåligt, är sjukskrivna, har valt fel gymnasieprogram; får problem hemma av olika slag mm. Allt detta får läraren "på sitt bord". Även de frågor som läraren inte kan lösa, som sjukdomar och sociala problem - får ändå läraren handskas med.

    Läraryrket passar inte alla. Det är ett mycket viktigt yrke. Samhället klarar sig inte utan lärare >>. Men många ggr är det tufft. Prata gärna med dina lärare; gör intervjuer; fråga dem. Det är ju de som vet bäst hur de har det. Du får gärna höra av dig och berätta för oss vad du får fram, vad dina lärare svarar.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte