Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jan,

    det finns många olika högskoleingenjörsprogram (man kan bl a bli högskoleing. inom Olika branscher), se gärna yrkesbeskrivning (länk nedan)

    Högskoleingenjör>> - och ang. matte som krävs gäller följande:
    många högskoleingörsprogrammen kräver att man har godkänt betyg i Matematik 4, men det finns några där det räcker att man har godkänt i Matematik 3 (dock är det ofta Matematik 3c som krävs och inte Matematik 3b - därför bör man om man t.ex läser på Ekonomiprogrammet eller ngt annat program där just matte 3b är en kurs man normallt sett läser, men vill komma in på högskoleingenjörsutbildningen antingen läsa Matte 3c inom Individuellt val eller läsa Matte 3b och sedan Matte 4); har man godkänt betyg i Matte 4, är man även behörig till de utbilndingar som kräver matte 3c, detta även om man själv har betyg i matte 3b.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare