Wilma
    jag är intresserad av att gå hotell och turism och det lutar mot att jag ska gå på hedbergska i Sundsvall och undrar hur mycket poäng som krävs för att komma in där?
    • Julia : Hösten 2016 krävdes det 122.5 Betygspoäng för att komma in på HT på Sundsvallsgymn./fd Hedbergska/, men antagningsgräns bestäms inte på förhand, utan uppstår i efterhand; man ska därför försöka få så bra kunskaper och så höga betyg man kan i varje ämne! ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    Hedbergska och Västermalm har slagits ihop till gymnasium/sundsvalls-gymnasium>>

    och som det ser ut nu, så är det endast dvs inte turism, som erbjuds att läsa. Är det den utbildning du är intresserad av?

    HT är ett yrkesprogram och som till alla yrkesprogram krävs det Godkända betyg i Slutbetyget från Grundskolan i svenska, engelska, matematik + i 5 st. andra valfria ämnen. Sedan konkurrerar man om plats med de betyg man har /de 16 bästa betygen räknas in + om man har betyg i moderma språk som språkval, räknas det som 17-de betyget/.

    Det går givetvis att få fram vad för betyg /antal betygspoäng/ som krävdes vid antagning till läsåret 2016-17 och tidigare år - men det är inte alls säkert att det blir likadant i framtiden. Antagningsgräns bestämmer man inte på förhand.

    Hör av dig igen om du ändå är intresserad av de "gamla siffrorna", som kanske inte alls blir aktuella i framtiden!

    ANNA

    Inriktning "Turism och resor" erbjuds, enligt den info som finns idag, i ditt län på de här 2 gymnasieskolorna>>