Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna uppge till vilken gymnasieskola i Stockholm som du i första hand vill söka (och även vilken utbildning på den skolan). Det ber jag om för att kunna ge dig ett bättre svar.
    Annars så är det personal på gymnasieantagningskansliet som har i uppgift att hjälpa dig. Vilket kansli du "tillhör" beror på var du idag är folkbokförd.
    I Stockholm finns cirka 100 gymnasieskolor. En del av dem är kommunala och andra - fristående. Elever som vid tidpunkten för gymnasieval inte är folkbokförda i Stockholms län blir bedömda på olika sätt, beroende på om de söker till en kommunal eller till en fristående gymnasieskola. Annars, så finns det också de så kallade RIKSREKRYTERANDE gymnasiala utbildningar (till de söker alla elever på samma villkor, oavsett vilken kommun de är folkbokförda).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Frejaaaa : Jag bor ju just nu i tierps kommun men vill söka i Stockholm, då jag har kusiner jag ska flytta till. Är det möjligt för mig att söka till gymnasium i Stockholm?
    • Milla : Du har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige men kommunala gymnasieskolor prioriterar anta elever inom "sitt upptagningsområde" och om du vid antagningstillfälle inte är folkbokförd inom upptagningsområde då skulle du kunna antas endast om tom/ledig plats finns när alla "egna" sökande kom in. Däremot antar FRISTÅENDE GYMNASIESKOLOR alla elever på samma villkor (alltså konkurrerar du med dina betyg, och i vilken kommun du är folkbokförd spelar ingen roll). ... Ditt gymnasieantagningskansli bör hjälpa dig att göra ansökan. Du kan också kontakta den gymnasieskola i Stockholm som du i första hand vill söka till och kan, förhoppningsvis, få hjälp där - t.ex rekommenderar jag att du gör ett studiebesök till gymnasieskolan innan du söker till den skolan.
    • Milla :

      Om du är folkbokförd i Tierp är kontaktuppgifter till ditt gymnasieantagningskansli Epost: [email protected]: 0771- 727 001 -- och hemsida för gymnasieval är (för dig) https://uppsala.dexter-ist.com -- gå in på hemsidan för gymnasieval och se om du själv kan lägga in ansökan till de gymnasieskolor i Stockholm som du vill söka till; om du inte hittar hur du kan göra det, kontakta ditt gymnasieantagningskansli och be om hjälp.
      OBS! glöm inte att försäkra dig om att det är OK med dina vårdnadshavare att du söker gymnasiet i Stockholm. Du har rätt att söka till vilken gymnasieskola du vill men VAR DU BOR är det DINA VÅRDNADSHAVARE SOM BESTÄMMER.