Ali
    Jag läste IB-programmet och gick ut med 38 poäng vilket motsvarar 18.7/20 i meritvärde, om jag inte minns fel. I nuläget håller jag på att läsa kemi 1 på komvux och har förstått att denna kurs påverkar mitt meritvärde, men till vilken grad? Jag förstår hur man räknar ut detta för svenska gymnasieprogram där alla får 10-20 poäng i varje ämne och kan ta medelsumman + det nya betyget/antalet ämnen, men hur gör man om man bara har sitt slutliga meritvärde?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Reglerna för dig med diplom från år 2014 och senare från IB, när FU söker till svenska högskoleutbildningar står på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Studie- och yrkesvägledare

    Hur reglerna tolkas och appliceras är upp till Antagning.se att bestämma.

    Oavsett vad jag eller ngn annan säger om detta så är det ändå det beslutet som Antagning.se kommer att göra, som gäller. Fråga därför direkt dem som bestämmer i den frågan. Du kan t.ex ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 på tel nr 0771-550720.

    • : Enligt den sidan har jag alltså 19.01 i meritvärde med bonuspoängen exkluderade. 19.01 x 2400 + 10/2400 + 20=18.86. Är detta mitt nya meritvärde eller har jag räknat fel här?
    • : (Om jag får ett E)
    • Anna : Vad du eller vi räknar fram, kommer inte spela någon roll. Det är vad Antagning.se räknar fram som kommer att gälla. Du behöver inte räkna själv. Antagning.se kommer räkna fram ditt meritvärde när du har gjort ansökan till en högskoleutbildning.