Freja
    Hej! jag gick ut gymnasiet i det förra betygsystemet så har MVG-G systemet. Just nu läser jag upp Matte 3b för behörighet till högskolan, jag undrar hur det betyget kommer se ut bland mina andra betyg? omvandlas ex ett C till ett Godkänt eller kommer jag ha ett C och resten MVG-G till exempel? Skule ett E sänka mitt betygssnitt mer än ett C eller omvandlas allt till godkänt som är under B? Behöver läsa kursen för att få behörighet men vill helst inte dra ner mitt snitt så måste veta hur mycket ett lågt betyg påverkar. Jag har fullständiga gymnasiebetyg i övrigt och behöver bara kursen för behörighet.

    Som jag förstår det räknas bara betyget in i de utbildningar där kursen krävs. Om jag söker en utbildning där jag är behörig utan matte 3b kan mitt snitt inte dras ned av mattebetyget, men jag får ändå meritpoängen om jag har förstått det rätt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Freja!
    Du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem. Återkom om jag missar att svara på ngt.

    Du vinner alltid på att ha högre betyg i Matte 3b för att det betyget kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal - både om den kursen krävs för behörighet
    och om du vill använda den kursen för meritpoäng.
    Meritpoängskurs kommer inte att sänka "snitt" i dina betyg men höjningen blir liten om du "bara" får E.
    Om du får högre betyg i Matte 3, blir höjningen större. För Matte 3 får du 0.5 i merit men meritpoängskurser räknas också in i ditt Jämförelsetal. Dock "hamnar" du i BII (kompletteringsgruppen) när du använder dig av "kompletterande betyg".
    Men om kursen inte krävs för behörighet, kommer du prövas i 2 URVALSGRUPPER: BI & BII.
    I BI-gruppen prövas du utan Matte 3 betyget och i BII prövas du med Matte 3 betyget. Detta i fall du söker till utbildning där Matte 3 inte krävs för behörighet.

    Om du söker till till utbildning där Matte 3 krävs för behörighet, prövas du bara med Matte 3 betyget och i BII (kompletteringsgruppen).

    I båda fallen vinner du på att ha så högt betyg som möjligt i Matte 3.

    Om meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    En bra mattesida är www.matteboken.se

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Hej Mikael! tack för ett bra och snabbt svar! var som jag trodde men ville kolla för att vara säker. Då får jag plugga på så gott jag kan med matten! MVH Freja
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med mattestudier!