Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!

    Att läsa till HR-assistent eller till Personalassistent är en bra början men sedan måste man ha flerårig erfarenhet av att arbeta på personalavdelningen och helst också läsa vidare (helst på högskolenivå).

    Arbetsgivare som i platsbanken på Arbetsförmedlingens hemsida annonserar efter en personalchef skriver ofta något i stilen med: "Vi söker dig som har högskoleutbildning inom de aktuella arbetsområdena eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har med dig erfarenhet från personalområdet där du har haft ett övergripande ansvar. Du har förhandlingsvana och är väl insatt i arbetsrättsliga frågor."

    Det finns exempel när Jurister, Socionomer och personer med andra högskoleutbildningar arbetar som Personalchefer. Man kan också kallas för HR-utvecklare, HR-konsult eller personalutvecklare och arbeta med samma arbetsuppgifter som ett annat företag & organisation benämner som "personalchef".

    Du kan välja en av följande vägar att gå:

    1. satsa direkt på någon högskoleutbildning och på den här sidan på studera.nu ser du ca 30 olika kandidatprogram /3 år på heltid/ som är i allra högsta grad passande för den, som vill kunna få jobb som personalchef;

    eller

    2. gå en kortare utbildning först (t.ex en av de utbildningar som du nämner i din fråga) och börja jobba på personalavdelningen och se om man trivs med att arbeta med personalfrågor och bestämma sig senare om man vill söka till högskola inom det område.

    Chanser att få jobb som personalchef utan högskoleutbildning bedömer jag som små. Men det finns andra yrken som delvis jobbar med samma frågor som personalchefen gör, exempelvis Lönekonsult. Det är en Yrkeshögskoleutbildning och var och när utbildningstillfällen finns - kan du se på den här platsen på yhguiden.se och det är OK att söka till många olika YH samtidigt och det är också möjligt att komma in på en YH även om man inte riktigt är fullt behörig (detta pga YH kan ta upp till 20% i varje klass som inte helt uppfyller alla krav på formell behörighet).

    Min förhoppning är att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Julia Syv