Yasamin
    Hej!
    Jag fick läsa språk och grundskoleämne när jag kom till Sverige och sedan gick jag vidare till gymnasiet och tog studenten precis. Nu har jag sökt vidare och undrar vilka av de poängen som står med på min studieplan som räknas in i slutbetyget. Alla de ämne jag har läst under min tid här står kvar på min studieplan. Därför står det att summan är 2755 medan de flesta i min klass hade kring 2500 poäng. Det kan t ex stå Matematik 4 poäng, typ PA, betyg MVG. Hörde någon sa att man får ha max 2500 och då kan man välja vilka som man vill att det ska ingå i snittbetyget, och möjligtvis att man tar bort om det finns något dåligt betyg med? Är det en nackdel att det fortfarande står de gamla betygen med? Finns det gräns för hur många poäng man få söka med? Kommer allt jag har läst på gymnasiet räknas in automatisk till ett snittbetyg utan att jag behöver göra ändringar i betygen?

    Tack
    • Julia : Undrar om det vekrligen står - "Matte 4, betyg MVG"? betygsskala för Matte 4 är F-A, dvs det är i så fall betyget "A" som borde stå vid den kursen... :)
    • : Nej det är inte matte 4. Tror det grundskolematte med 4 poäng står det. :)
    • Julia : Grundskolematte ingår inte i utbildningsdokument från gymnasiet. Det är gymnasiala kurser som ingår i Examensbevis eller Studiebevis. Däremot om man får Studieintyg som en en förteckning av allt man har läst, där kan alla möjliga kurser stå med... även grundskolekurser, men det är bara "för kännedom", som en Minneslapp, kan man säga, så att man inte glömmer vad för kurser man har läst.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yasamin,

    om du precis har "tagit studenten", kommer du att få Examensbevis. Det är inte Studieplan, utan Examensbevis som du söker vidare med.

    Om du i ditt Examensbevis kommer att ha betyg i 2750 poäng, då kommer 250 poäng vara markerade som "Utökade kurser". Har du läst på ett högskoleförberedande eller på ett yrkesprogram?

    Vart sökte du vidare - till högskola? till yrkeshögskola? någon annan utbildning eller sökte du jobb?

    När har ni avslutning på skolan? På avslutningen brukar man få sitt Examensbevis i ett kuvert. Spara det dokumentet. Ta också några kopior på det.

    Svara på mina frågor, så ska jag försöka hjälpa dig med mer information.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Hej igen,

    det är extremt viktigt att få veta om du får Examensbevis eller Studiebevis. Sedan måste du också hinna ladda upp ditt examensbevis (om du får just Examensbevis) på "mina sidor" på Antagning.se för att bekräfta att du fick Grundläggnde behörighet till högskola.

    Skulle det bli så att du får Studiebevis, är du i så fall inte behörig till högskola över huvudet taget. Och i så fall behöver komplettera på komvux för att få Examensbevis från komvux.

    Innan vi vet om du får Examensbevis eller Studiebevis, är det jättesvårt att diskutera vidare, därför att det är två helt olika situationer och att jag ska skriva om alla möjliga olika variander på vad som gäller - ... det blir oändlig skrift, som ingen orkar läsa ... det är väldigt onödigt, alltså, att diskutera vidare, innan vi vet vad för typ utbildningsdokument du får.

    Kontakta din gymnasieskola snarast möjligt och försök också få tag på ditt dokument (examensbevis eller studiebevis) så fort du kan!

    Sista kompletteringsdag till högskola är i år 20 juni - och det är redan om en vecka. Skulle posten vara långsam, missar du ladda upp ditt examensbevis (vi hoppas du får Examensbevis) på Antagning.se och med det får inte plats på högskola, kanske helt "i onödan".

    hej igen,

    Vad som gäller för Examensbevis från Ekonomiprogrammet, är följande: se i programplanen för EK>>

    och alla gymnasiegemensamma och programgemensamma kurser måste finnas med i Examensbeviset. Sedan måste det finnas ALLA KURSER INOM EN AV INRIKTNINGAR, i ditt fall tror jag det är inriktning "ekonomi" som du läste. Sedan måste också  300 poäng finnas av de kurser som får läsas som programfördjupande... och Eng7 får läsas som Programfördjupande.

    Moderna språk 100 poäng (en kurs) är obligatorisk och måste ingå i Examensbeviset - det är inom programgemensamma ämnen, som alla är obligatoriska.

    Om du har betyg i fler än en kurs Moderna språk, då kan den första kursen vara programgemensam, och den andra - ingå som en kurs inom programfördjupande kurser.

    Det är endast inom Individuellt val, 200 poäng, som är det fritt - vilka kurser som man ska ha där...

    Jämför de betyg som du har fått med den strukturen som krävs för examensbevis från Ekonomiprogrammet. Du får givetvis komma med förslag på hur ditt examensbevis blir utformad. Dock om din skola följer reglerna, så är det redan innan en kurs påbörjas, så står det i din Studieplan om den kommer att läsas om programfördjupande eller som Individuellt val eller som en U-kurs, "utökad" kurs.

    Du frågar vad nytta med Utökade kurser är. Jo, så här är det: att ibland är man väldigt sugen på att läsa ngt., t.ex ett nytt språk och man vill komma åt Kunskaper bara... men betyg i U-kurser räknas in i ditt jämförelsetal i 2 fall (om de krävs för särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng>>). i andra fall räknas inte betyg i U-kurser in.

    Som sagt, om din skola följer reglerna, då är det redan för länge sedan bestämt hur ditt examensbevis kommer att se ut.

    Försör få ut ditt Examensbevis så fort du kan och ladda upp det på Antagning.se - för att bekräfta att du är behörig. Får inte Antagning.se ditt Examensbevis senast 20 juni, blir du "obehörig" och kommer inte in på högskola till hösten.

    • : Hej Julia! Jag läste ekonomiprogrammet inriktning affär som är högskoleförberedande och sökte till civilekonom på handelshögskolan i Göteborg. Vi har redan haft avslutning men jag har inte fått mitt examenbevis (antar att det skickas hem senare). Vad är de utökade kurserna bra för?
    • : Jag fick tag på skolans syv nu. Hon sa att det är regler som styr det och de vill elevens bästa. Skolan vet ju inte vad jag har sökt, hur kan de veta mitt bästa!!!. Hon sa att skolan kommer i första hand ta bort de individuella valen. Då har jag läst engelska 7 och fått D och moderna språk A. Och såklart vill jag hellre spara A:et. Kommer jag då få meritpoäng för exempelvis engelskan även om den tas bort? Skulle vara jättekonstigt att ha kämpat så mycket och sedan inte ha någon nytta alls av en kurs. Tacksam på förhand.
    • Julia : Mitt förslag är att du snarast möjligt (idag) kontaktar din gymnasieskola för att få svar på om det är Examensbevis eller Studiebevis du får hemsidat. Det är väldigt stor skillnad! Jag kommer nu även utöka mitt svar till dig. Men ring genast till din skola och gå dit och prata med de på expeditionen eller med SYV.
    • Julia : Att du inte får nytta av en kurs är inte sant... du läste kursen och fick KUNSKAPER och kunskaper bär du alltid med dig.
    • Julia : Får du examensbevis? eller studiebevis?
    • Julia : Jag kommer nu att utöka mitt svar ännu en gång.
    • : jag får ett examenbevis
    • Julia : Får du examensbevis från ett högskoleförberedande program då har du i alla fall Grundläggande behörighet till högskolestudier. Ladda upp ditt examensbevis på Antagning.se så fort du kan. Sista dagen är 20 juni att komplettera med - i alla fall i år. Kan vara lite olika datum... förut var det 15 juni, men nu är de mer generösa och gav eleverna 5 extra dagar ... :)
    • : Åh tack så jättemycket för tydligt svar. Nu vet jag. :)
    • Julia : perfekt! Lycka till! Vi håller tummarna för att du kommer in på din högskoleutbildning! :)
    Läs alla kommentarer