Antoni
    Hej jag har tänkt börja studera till sysstemutvecklare på Malmös universitet och har frågor om hur arbetsmarknaden ser ut för sysstemutvecklare då jag har fått väldigt olika bilder på hur situationen ser ut från olika källor. Jag har läst på framtid.se att arbetsmarknaden ser bra ut för sysstemutvecklare samt så säger saco samma sak om IT yrken. Men när jag läser på sacos rapport om arbetsmarknads läget 2018 för akademiker att arbetslösheten bland människor som är utbildade inom data var så hög som 8% vilket är näst högst bland alla grupper. Vad beror detta på och bör jag vara orolig? Ifall arbetsmarknaden ser så bra ut för IT yrken varför har folk med data utbildning så hög arbetslöshet? Vad bör jag förvänta mig efter att jag har gått klart utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om jag förstår dig rätt så är du intresserad av det här programmet som är ett 3-årigt program. Inom databranschen sker förändringar ganska snabbt. Konjunktursvängningar påverkar IT/Databranschen; nya rön och uppfinningar - likaså. det är egentligen ingen som vet hur arbetsmarknaden kommer se ut om några år; vi kan bara gissa.
    Jag vill säga så här: även om det skulle bli stor konkurrens om jobben som systemutvecklare, då kommer ju några personer ändå få jobben inom det område, så varför i så fall inte du? Är man kunnig, motiverad, noggran och flexibel + har examen inom det område som man "brinner för" borde det lösa sig med jobbet; kanske får man deltids- eller tillfälliga anställningar eller enskilda uppdrag, till att börja med - eller tillfälligt jobb i ngt projekt (t.ex på ett år)...

    Om man får eller inte får arbete beror många ggr på andra saker än endast vilken utbildning man har; det är många ggr personliga egenskaper, kontakter, vilka språk man kan och ibland också om man har körkort eller inte, som kan avgöra om man får jobbet eller inte.
    Du får gärna fråga på Arbetsförmedlingen och de utbildningsansvariga på den utbildningen som du vill läsa; men jag tror inte ngn kan ge dig ngn garanti på att du fått ett visst jobb (eller inte får ngt jobb). Så länge som det inte finns Jobbgaranti, måste man leva med en viss "ovisshet" ang.framtida möjligheter till anställning.
    Vad gäller statistik som du hänvisar till - så får du gärna ställa din fråga till dem som publicerade eller tagit fram just de statistiska uppgifter, men allmänt kan jag säga att med Statistik kan man påvisa nästan "vad som helst"... t.ex vilka är "personer utbildade inom data"? I den kategorin kan man stoppa in diverse olika utbildningar: bl.a oavslutade gymnasiala utbildningar men också civilingenjörsprogrammen inom Datateknik. det finns också korta kurser på några få dagar som också kan kallas för "datautbildning"... om alla de personerna som gick några dagarskurs inom data också finns med i den statistiken som "utbildade inom data".. då är jag förvånad att siffrorna inte är ännu högre ... Hur som helst, så tror jag inte att någon kan lova dig att just du får ett visst jobb om några år.

    Arbetsförmedlingens prognos kanske du redan har sett på den här sidan: arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/yrken-och-studier/framtidsutsikter/yrkeskompassen/#/yrkesprognos
    Vänligen
    Julia

    • : Ifall jag skulle kontakta arbetsförmedlingen för att prata om detta hur skulle jag göra då? när jag är inne hos arbetsförmedlingens hemsida så verkar det som om de bara tar emot frågor gällande vad man ska göra ifall man är arbetslös och hur arbetsförmedlingen kan hjälpa dig hitta jobb. Hur ska jag kontakta de ifall jag har fårgor gällande hur arbetsmarknaden ser ut?
    • Julia :

      du kan t.ex ringa till AF´s kundtjänst: tel.nr 077-141 64 16. Se annars info på om olika sätt att kontakta AF på - på arbetsformedlingen.se/kontakt/telefon-och-chatt