Jennifer
    Hej, jag heter Jennifer och påbörjar 3an på gymnasiet nu men jag har panik för jag är så sjukt missnöjd med mitt val på gymnasiet. Jag avskyr att stå i ett kök vilket jag tyvärr valde som utbildning.

    Nu har jag jobbat inom äldreomsorg i några månader och jag trivs så otroligt bra, det ända problemet är att jag 1år kvar på gymnasiet och jag kommer inte få nån examen pga att jag knappt varit i skolan under 2an för att jag tycker att kök är så otroligt tråkigt. Vad ska jag göra för att på kortast tid bli undersköterska? Vill helst plugga distans. Har F i imprencip alla ämnen...

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Jennifer!

    Enklaste vägen för dig att bli undersköterska är förmodligen genom komvux.

    Eftersom att du fortfarande går på gymnasiet kan du inte söka in till komvux.
    Så antingen läser du om vård- och omsorgsprogrammet, du kommer kunna tillgodoräkna dig flera ämnen som du redan läst, dvs du behöver inte läsa om ämnena.
    Eller så fortsätter du på det programmet du läser nu och kontaktar komvux i din hemkommun efter avslutade gymnasiestudier för att veta hur du ska gå tillväga.

    Kanske det är bäst att du redan nu pratar med studie- och yrkesvägledaren på din skola.
    Har din skola vård- och omsorgsprogrammet?

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare