Hej Caroline,

    vi har sedan innan gjort en egen sammanställning av vilka kurser som krävs få godkända betyg i, om man vill försöka sätta ihop sin egen utbildning till Fastighetsmäklare - du får gärna kika på www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare

    Att sätta ihop sin egen examen är tyvärr inte alltid så lätt. Problemet är att Hitta rätt kurser; sedan kan det många ggr tyvärr vara så att det kan vara svårare att komma in på fristående kurser än på programmen /antagningsgränser kan ibland vara högre/.

    Det finns inte heller någon garanti på att komma på nästa kurs som du behöver. Det kan bli så att du läser någon eller några kurser och sedan tar det "stopp".

    Nu har jag pratat med en sakkunnig från Antagning.se som säger att även Kurser söker man numera via www.antagning.se (förut var det lite annorlunda, men nu söker man både Program och kurser via central antagning till högskolestudier i Sverige). Utbud av kurser som ska ha restplatserna kommer man att se från 12 juni, är det tänkt. Den ordinarie ansökningsperioden till högskoleutb. med start hösten 2017 avslutades 18 apri 2017.

    Ansökningsperiod till våren 2017 startar 15 sept och kommer att pågå t o m 16 oktober. Det är till 15 september som utbildningsutbudet fastställs. Nu kan man kanske se vissa utbildningar med starter våren 2018 och t o m hösten 2018 på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida men utbud kan, som sagt, ändras. Det är utbud som man ser den 15 sept., när ansökningsperiod börjar, som gäller.

    Att leta rätt på alla de kurser som du behöver läsa måste du med störst sannolikhet göra själv. Det är mycket jobb att leta efter dem och det är, som sagt, tyvärr så att du kan läsa någon kurs och sedan inte komma vidare, för att du kommer att vara tvungen att söka separat till varje kurs. Inom programmet har man platsgaranti, men läser man på egen hand, fristående kurser, är det tyvärr så att man ej har någon platsgaranti. Jättetråkigt men så är det tyvärr! :(

    Mitt förslag är därför att du genom högskoleprovet och/eller genom att läsa upp vissa betyg, t.ex genom prövningar, försöker höja ditt meritvärde. Detta för att komma in på Fastighetsmäklarprogrammet. Sök också till alla de olika städer, där fastighetsmäklarprogrammet ges.

    Ännu ett förslag är att du kikar även på andra yrken - som kanske kan bli av intresse för dig, ex

    FastighetsutveckIare>>Bygglovshandläggare>> och FastighetsmäkIarassistent>>.