Elev

    Hej jag heter Naomo och det är så att jag håller på att utbilda mig till syv och var nyss ute på min praktik. Jag har både adhd och andra svårigheter. Sen är min högsta dröm att arbeta i Stockholm i framtiden. När jag väl kom till praktiken så kände jag trygg med min handledare och att yrket verkar vara så roligt och längtar att jobba som det. Då det var den första praktiken så var jag osäker på hur jag skulle göra för att det skulle bli bra då jag hade höga krav på mig själv och alla mina uppgifter jag skulle genomföra under praktiken och blev jag så stressad av så att alla mina vägledningssamtal gick fel. Det har gått så bra på utbildningen hittills och jag ej har skrivit några omtentor eller något. Sen kommer jag till praktiken och då bli det såhär. Sen fick jag höra ifrån min handledare att "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag underkänt dig". Sen sa hon även "Jag hade aldrig några problem med vägledningssamtalen, för jag var trygg i mig själv då" . Det fick mig att känna mig så dålig och har påverkat mig väldigt mycket. Då det får mig att tvivla på mig själv ännu mer och har verkligen sänk min självkänsla ännu mer och jag är så rädd för att inte kunna bli vägledare som är min dröm. Jag vill verkligen detta så mycket!! Hur ska jag göra för att kunna kämpa vidare med utbildningen som vanligt? Hur ska jag tänka gälla val tills nästa praktik?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Naomi,
    tråkigt att läsa om dina negativa erfarenheter av SYV.praktiken. En studerande kan bli "avrådd" från utbildningen (av programmets lärare eller övriga utbildningsansvariga) om de anser att den studerande inte är lämplig för det yrket som programmet utbildar för. Om du är lämplig och kommer få anställning som SYV, kan jag inte ha någon åsikt om (för att jag känner inte någonting annat är exakt just det som du skriver i din fråga). Min erfarenhet är att de vi lärde oss på utbildningen och vad man sedan gör på en arbetsplats skiljer sig som "dag och natt". Någon tid för att ha timslånga samtal finns på skolorna inte alls. För det mesta registrerar man elevernas gymnasieval och ger information (svarar på frågor) och att sitta och "dividera kring kunskap om sig själv och hur man gör ett medvetet och bra-underbyggt val" kan man inte göra för att man har max 30 min per elev och läsår (bara för att ta ett exempel). Att använda sig av olika verktyg som t.ex "spegling" eller kunna "let the klient tell her story" finns inte tid, när man har jättemånga elever på en SYV-tjänst. Om jag ska vara ärlig, så känns det att det skulle vara lättare och bättre att inte gått SYVprogrammet och få jobb som SYV (för att då vet man i alla fall inte hur det egentligen är tänkt som en process med en serie av samtal där man återkommer till föregående steg, vid behov, låter den vägledde fundera på saken och man tar upp "tråden" nästa vecka och ventilerar ännu nästa vecka, sätter mål och sedan reder ut "step-stones" som leder till målet och även utarbetar plan B och helst även plan C).
    Jobbar man som SYV på komvux, träffar man den "vägledde" i bästa fall en gång under 15-20 min (det i bästa fallet) men för det mesta administrerar man webbansökningar och bedömer vem som tillhör de prioriterade målgrupper (endast på vad de som söker uppger om sin utbildningsbakgrund och mål med studierna) - utan att träffat personen eller ens mailat eller pratat i telefon. Jag vet faktiskt inte vilka arbetsplatser som finns i Sverige idag där man har möjlighet att genomföra riktiga vägledningssamtal, förutom just under praktiken på SYV-programmet. Fråga din f d handledare på praktiken om hen kan ge ett ärligt svar ang.Hur ofta genomför hen riktiga vägledningssamtal enligt vad SYV-programmet lär ut? Ta, annars, det antal elever som din handledare är SYV för och dividera med antal arbetstimmar under ett läsår och se hur mycket tid hen har för en elev under ett läsår. Glöm inte att i arbetstid ingår diverse möten och att samtal genomförs under lov-veckorna. Är SYV sjuk så tas ofta inga vikarier in och ingen gör SYV-ens jobb när hen är borta från jobbet. Med hänsyn till allt detta så är man glad om man får 30 min för en elev på ett helt läsår (i praktiken blir det så att en SYV på skolan träffar inte en del av eleverna, över huvudet taget).
    Men om du inte blir godkänd på praktiken, så kommer du med stor sannolikhet inte kunna få ut examen som SYV. Men även utan examen som SYV kan man få jobb som SYV (arbetsgivarens bedömning avgör).
    Jag tycker Annas förslag om att du pratar med några lärare på SYV-programmet är bra, jag håller med. Jag vill också ge dig råd att söka sommarjobb eller extrajobb som SYV eller på arbetsförmedlingen: som Arbetsvägledare eller Arbetsförmedlare (du kommer i så fall se hur det går till i praktiken och inte endast vad man lär ut på SYV-utbildningen om hur det skulle gå till, om man hade tid och resurser, vilka man inte har).

    • Elev : Vad är det som ska ske då om man blir avrådd ifrån utbildningen? Skulle du kunna ge några exempel?
    • Elev : Tips på annonser på vart dessa sommarjobben finns så jag kan ansöka om det innan sommaren?
    • Mikael : Man kan tvingas sluta på sitt program på universitetet om man får underkänt på en kurs som är underliggande kurs inför fortsättningen på utbildningen. Man kan också få ett samtal på initiativ av utbildningsansvarig om att man bör sluta, hoppa av, frivilligt, alltså avbryta utbildning även om man fick godkänt i alla tidigare kurser. I så fall får man fortsätta läsa i alla fall men då den studerande medveten om att risken är stor att inte få godkänt i kommande kurser och därför både få problem med CSN och inte få ut examensbevis efter utbildningen. Att klara utbildning till SYV respektive få anställning som SYV respektive klara av jobbet sen så att arbetsgivaren blir nöjd är inte samma saker. Innehåll i jobbet kan mycket väl var sådan som inte har med utbildningen på Syv- programmet att göra, över huvudet taget. För de som anställer är dock ”rätt examen” är en sort kvalitetsstämpel och bevis på att ha klarat plugget och vissa utmaningar och krav, att man är smart och anpassningsbar mm. Annonser om sommarjobb se både på Arbetsförmedlingens hemsida och på Försäkringskassans hemsida, kommunens hemsidor m fl .
    • Elev : Fast har man inte flera chanser på sig innan det händer?
    • Julia : Det finns inget definitivt, kort och enkelt svar på den frågan. Oftast får man göra i alla fall en omtenta och göra om praktiken i alla fall en gång, men det beror på vad de utbildningsansvariga bestämmer; om de tycker att det är "ingen idé" då kanske man inte får göra någon omtenta eller göra om praktiken. Du måste prata med de ansvariga på din institution, t.ex med programrektorn. Du kan också kontakta UHR, universitets- och högskolerådet och ställa frågor om din studiesituation och de rättigheter som du som studerande har i just den specifika situationen i vilken du befinner dig. Lycka till med dina studier och med allt annat! FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer