Jessica
    Hej! Jag har ungefär precis börjat gymnasiet, har kanske gått 2 månader snart. Eller inte exakt eftersom jag har varit hemma mycket. På grund av att jag inte haft någon motivation till att gå till skolan. Det beror lite på olika saker som att jag har lite problem i familjen och så. Men det är inte det största problemet. Utan för att jag vet inte ens om jag har valt rätt linje men ifall jag ska byta så vet jag inte ens till vilken jag ska byta till. När jag började gymnasiet så hade jag kommit in på hotell och turism för det var min första handsval. Jag vet inte exakt varför jag valde den linjen, mest för att just då var det den enda som lockade mig. Ingen annan linje verkade vara något för mig. Men då gick jag första veckan, men det kändes inte rätt. Kanske mest för att klassen jag hamnade i var inte så bra. Men problemet är också att jag inte vet vad jag ens vill jobba med i framtiden. Det enda jag vet om min framtid är att jag vill flytta till USA, skaffa ett bra jobb där och starta ett liv där. Det har jag alltid velat, en utav mina största drömmar. Så efter jag gick 1 vecka på hotell och turism, så bad jag om att få byta, och det var ett val jag inte heller visste vad jag skulle byta till. Men eftersom jag hade en kompis som dåvarande också inte gillade sin linje (vilket var natur) så byte hon också. Då pratade vi lite, och kom överens om att börja linjen barn och fritid. Vilket verkade kul, eftersom att jobba med tex barn, vilket är det enda jag skulle kunna tänka mig att jobba med i den linjen. Hur som helst, att jobba med barn verkar kul. Men jag har tänkt mycket, och det är inte vad jag vill jobba med hela min framtid. Så mycket älskar jag inte att få jobba på en skola eller förskola. Så på grund av detta så har jag varit hemma ett tag nu för jag inte velat gå till skolan, när jag inte ens är motiverad. Och nu vet jag inte om jag borde byta, för eftersom jag har min kompis i min nuvarande klass. Och jag är väldigt blyg så jag har svårt att trivas i en klass när jag inte har någon jag känner i den. Och ifall jag ska byta så vet jag inte ens till vad, vilken linje jag borde byta till? Eller om jag borde ta ett sabbatsår? Men då hamnar jag efter om man tänker med min årskurs. Och det känns inte heller bra, men jag vet inte ens vad jag ska välja eller vad jag vill jobba med i framtiden.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!

    Det är väldigt tråkigt att du befinner dig i den situationen, där du är idag - när du inte riktigt trivs i gymnasieskolan, och inte vet vad som är bäst att göra just nu.

    Du skriver om att din dröm är att flytta och jobba i USA. Här tänker jag så här: oavsett vad du vill jobba som i USA, behöver du kunna mycket engelska. Det måste vara din motivation, att lära dig engelska - så mycket som möjligt, så bra som möjligt och så snabbt som möjligt och både i tal och i skrift.

    Sedan tänker jag också på att är på många platser i USA är Körkort för personbil ETT MÅSTE, då det är svårt att ta sig till/från jobbet och till/från affärer utan bil. Det är endast i de största städerna som man åker tunneIbana, men i mindre städer åker man mest bil. Och skulle du t.ex söka jobb som Au-Pair >>i USA, då ställs det oftast ett krav att man har körkort, oavsett var i USA man ska arbeta.

    Därför tänker jag så här - körkort plus att lära dig så mycket Engelska som möjligt kan du kanske ha som dina primära DelMål nu. Sedan är det alltid bra att ha Ett Yrke med sig i bagaget... :) Vilket yrke? Det är en bra fråga och som är också svår att svara på! :)

    Du har varit inne på HT och BF programmen. Båda dem kan leda till ett jobb i USA. Det finns hotell i USA och du skuIIe kunna jobba där och det finns barn i USA som också behöver tas om hand! :)

    Men om du har någon gymnasial utbildning (från ett valfritt gymnasieprogram) från Sverige - så är det som en sort KvaIitetsstämpel! För att lyckas utomlands, så är minimikraven att ha "gymnasiekompetens", ha körkort, kunna bra engeska och helst även ha något Yrke som är gångbart i det landet dit man vill flytta.

    Vilka yrken som är "gångbara" i USA? Jo, Läkare är ett bra yrke att ha med sig, oavsett vart man vill flytta. Men det är en lång väg till att kunna bli läkare och höga betyg krävs också!

    Andra yrken - Undersköterska>>, t.ex är "inget dumt yrke" att satsa på. "Care givers" behövs i alla länder. Att kunna ge första hjälpen och kunna ta tand om sjuka och skadade är mycket "gångbart" i jättemånga olika situationer på arbetsplatserna och även utanför arbete, på fritiden (för att olyckor och plötsliga sjukdomsfall kan hända när som och var som helst), tyvärr.

    Jag nämnde också Körkort som är bra att ha, och speciellt om man vill flytta till USA. Det är dyrt att ta körkort, men på FT, inriktning Transport>> kan man få körkort på gymnasiet.

    Fundera lite på vad jag svarar nu och återkom sen med dina tankar och funderingar!

    Hörs!

    Julia SYV

    Hej igen,

    mycket tråkigt att du inte vet om du kan byta nu eller måste vänta...

    Jag tänker så här: å ena sidan är gymnasiet frivilligt att gå på. Vill man inte gå i skoIa, kan man söka jobb.

    Å andra sidan, så är det svårt att få jobb utan gymnasiekompetens och många ggr spelar det inte så jättestor roll vilket program man gick på gymnasiet, bara att man har "gymnasiekompetens" - detta pga många kurser är exakt samma på alla program, ex Svenska, engelska, matte, historia, relig.kunskap och naturkunskap samt idrott och häIsa läser man obligatoriskt på alIa program.

    • : Hejsan! Nu har det gått ett tag, och jag har som sagt funderat och så. Men jag vet inte redigt ifall jag kommit fram till något än, inget jag har exakt bestämt mig för ännu iallafall. Jag var och pratade med vår studie och yrkesvägledare på vår skola, och hon hjälpte mig lite. Hon nämnde att det finns en lärlingsutbildning i några olika linje, men HT är något hon skulle kolla in. Och då fick jag ett svar igår att jag inte kan byta just nu. Utan då blir det nästa termin jag kan byta, och jag vet inte redigt hur jag känner för det. Jag vet två saker ganska klart och det är att jag inte vill gå kvar i linjen jag går i just nu, BF linjen. Jag känner helt enkelt att om jag inte vill ens vara där, varför ska jag gå kvar. Och som jag nämnt tidigare så är jag fortfarande inte så motiverad, igen vilja till att gå till skolan vissa dagar. Och det andra är att jag inte alls är så peppad på att börja om och få gå liksom 1 år till, fast det inte blir redigt så. Bara att jag inte går ut samma år som mina kompisar gör. Och jag förstår att det kan bli så, särkilt när man vill byta och om det inte går alltid direkt. Jag har läst det du skrivit och tack för ditt svar, det hjälpte lite faktiskt. Och som sagt jag tror HT kan vara ett bra val, men jag vill inte gå i skolan för det blir för mycket. Och det var därför lärlingsutbildning lät så bra, för det är något som verkar intressant. Men då är bara frågan vad jag gör nu? Ifall jag inte kan byta till det nu och måste vänta, och jag är mycket säker på att jag inte vill gå kvar i den linjen jag går i nu. Vad borde jag göra? MVH Jessica :
    • Liselotte : Vad du borde göra kan vi tyvärr inte tala om för dig. Vi kan ge information och råd, men vi kan inte bestämma åt dig. Om jag kunde bestämma, skulle jag bestämma att du skulle vakna imorgon pigg & glad och jättepeppad att gå på din nuvarande utbildning!
    • Liselotte : Att förvänta sig att det är alltid /varje dag/ väldigt roligt att gå på gymnasiet är inte realistiskt. AIIa känner ibland att det är "motigt" och att man inte vill gå på en viss lektion eller någon dag vill man slippa skoIa. Men givetvis handlar det om att du borde i alla fall ibland känna gIädje och motivation och gör du inte det då kan det vara fel program eller skoIa men det kan också vara ngt annat, t.ex att du JUST NU kanske inte skuIIe trivas på någon utbildning, oavsett vad det är för utbildning...? Det kan kanske en psykolog uttala sig om - om du ev behöver vara sjukskriven ett tag och ta igen dig. Kanske skuIIe du behöva gå på "helpraktik" under en period och testa vara på olika arbetsplatser för att bestämma vad du vill jobba med i framtiden? Det finns tyvärr ingen test eller metod som med säkerhet kan säga att du passar bäst inom "det här yrket" - och det kanske är tur det, annars kanske man skulle tvingas in i ngt., som man inte vill göra alls.