Matilda
    Hej!
    Jag börjar åttan nu till hösten, och tankar om det stundande gymnasievalet kommer allt oftare till mig. Innan har jag alltid tänkt att "jag ska gå natur, då kan jag bli vad jag vill", men nu känns det inte alls självklart längre. Jag menar, nu har jag ändå möjlighet att i tre år av min skoltid välja något som jag tycker är roligt! I skolan älskar jag språk och historia, så humanistiska är en stark kandidat. Men sedan läser jag om ett musikalprogram och tycker att det verkar vara det roligaste som finns, även om jag aldrig tänkt bli musikalartiskt. I själva verket vill jag nog bli barnläkare, och (detta kommer låta så motsägelsefullt och konstigt), även om jag inte är så intresserad av biologi i sig, så tycker jag att det verkar vara kul att vara läkare, särskilt då barnläkare (jag älskar barn). Men jag kan inte bli läkare på varken es eller hu. Jag vet att man kan gå ett extra år efter gymnasiet och läsa till de kurserna, men det känns lite konstigt och onödigt att planera för att läsa ett komplementsår som väl egentligen är till för dem som inser att "nej detta var nog inte min grej" eller de som blir underkända i något, och gå en linje där man vet att man inte kan bli läkare. Samtidigt vill jag ju göra gymnasietiden så rolig som möjligt, och då är hu eller es det som jag vill gå. Hur ska man tänka? Och man kan ju göra lite tillägg och individuella val, men till vilken utsträckning och hur mycket? Jag har väldigt bra betyg så dem oroar jag mig inte för, utan det är just vad jag ska prioritera och tänka på.
    Tack för svar!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,

    bra att du är ute i god tid och redan nu, innan åk8, på allvar funderar över ditt gymnasieval.

    Du skriver inte i vilken del av Sverige (län eller stad) du bor och det är också viktigt att veta, därför att det finns lite olika varianter på utbildningar i olika delar av Sverige (lokala avvikelser förekommer, som det heter :).

    Om du berättar var du bor, kan jag se vad som finns på gymnasieskolorna nära dig. Dock kan utbildningsutbud ändras ganska mycket under de 1,5 åren (nästan 2 år) som kommer att gå innan du ska definitivt bestämma dig.

    Gå på öppet hus på flera olika gymnasieskolor redan under åk8 och besök gymnasiemässkorna, även om de är i första hand tänkta för elever som går i åk9. Detta för att se vad som finns, för inspiration och för mer "allmän kunskap" om gymnasiet.

    Du är intresserad av yrket Barnläkare>> och det är i så fall bra att tänka på att det är en ganska lång väg att gå, efter gymnasiet tar det ca 12 år till innan man kan bli Läkarspecialist (och Barnläkare är en av specialiseringar som man kan välja). Vägen ser ut så här: först måste man läsa till Läkare>> vilket tar 5.5 år på heltid på Läkarprogrammet på högskolenivå, sedan tar det minst 18 månader till innan man kan ansöka om läkarlegitimation>> och sedan läser man till Specialistläkare>> i fem år till.

    Frågan är då om du vill satsa på en så lång utbildning. Det kanske du vill. Eller så vill du välja ett annat yrke där man också jobbar med barn, exempel: Förskollärare>>

    Lekterapeut>> eller Fritidsföreståndare>>

    Du gillar musik, språk och estetiska ämnen och kanske kan du bli Musiklärare>>, Danspedagog>> eller lärare i språk>> - yrken där man också kan jobba bland annat med barn eller endast med barn.

    tips till dig: gör tester på http://www.framtid.se/test och på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Läs på om olika gymnasieprogram - http://www.gymnasieguiden.se/program/ och planera för att besöka flera Öppna hus>> på gymnasieskolorna och gymnasiemässor (så många du hinner) - och så hörs vi längre fram!

    Trevlig sommar!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för svar! Jag bor i Lund.
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar på din fråga nu.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    du får gärna kika på gymnasieskolornas presentationer - i dagens läge finns det ca 130 gymnasieskolor i Skåne, se här>>

    I Lund finns det 15 gymnasieskolor, i alla fall just nu. Se deras presentationer här>>

    utbildningsutbud kan givetvis ändras, nya gymnasieskolor kan öppnas och på de befintliga skolor kan nya utbildningar starta, men du kan i alla fall bekanta dig med vad som finns idag.

    Bästa hälsningar

    ANNA