Samuel
    Hej, jag är en elev på vällingbyskolan och jag har pratat med min mentor om att börja gymnasiet efter årskurs 7.

    Dom säger att det första dom måste göra är att se om jag faktiskt har kunskaperna som krävs för att göra det vilket kan göra genom särskild prövning.
    Jag sökte lite på det och hittade att det står att alla elever har rätt till prövning i ett eller flera ämnen oavsett vilken årskurs den går i. Detta var skrivet i skollagen i paragraf 23 kapitel 10, är det rätt eller har jag uppfattat det fel. Jag skulle uppskatta om du kunde utveckla lite hur särskild prövning sker.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Samuel, jag undrar varför har du så brottom? :)

    _______________
    Men som svar på din fråga; text i kap.10 Skollagen lyder:

    Prövning

    23 § Den som vill ha betyg från grundskolan har rätt att genomgå prövning för betyg. Denna kan avse hela utbildningen i grundskolan eller ett eller flera ämnen som ingår i utbildningen. Detta gäller även den som tidigare har fått betyg i ett avslutat ämne eller slutbetyg från grundskolan.

    Den som har fått undervisning i lovskola enligt 23 b § första stycket ska av huvudmannen erbjudas att i anslutning till lovskolan genomgå prövning för betyg i de ämnen undervisningen i lovskolan har avsett.

    Bestämmelserna om betygssättning i detta kapitel och i 3 kap. ska i tillämpliga delar gälla i fråga om prövningen. Lag (2017:570).
    _________________

    Prövning brukar bestå av 2 delar: den skriftliga delen först och sedan när läraren har kollat/rättat det skriftliga provet, kommer den muntliga delen - då läraren ställer frågor om kursens innehåll, och frågorna är individuellt anpassade /utifrån de svar som eleven lämnade under den skriftliga provet/. Det är också vanligt att det är 2 lärare som deltar i prövningen (en av dem - huvudlärare; och den andre - "medbedömare"). Om de två lärare inte är överens om vilket betyg som ska sättas, kan rektor ta beslut och bestämma vem av lärarna som "får sin vilja genom".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Daniel