Annika
    Hej Syv!
    Jag har 2 alternativ som jag står och väger emellan gällade mitt gymnasieval. Antingen Ekonomi eller Hotell och Turism. Dessa program är helt olika och finns därför på 2 olika skolor. Skolan där jag helst vill gå ekonomi är en jättebra skola som passar mig perfekt. Men skolan där Hotell och Turismprogrammet finns har inte så stora intagningspoäng och har dåligt rykte. I den klass jag går i nu skämtas det ofta med de som onte har godkänt i så mycket att de i alla fall kommer in där. Det gör att jag blir osäker på om jag vill gå där och vad det sedan går för elever där. Många säger även att jag inte är den ”typen” som går på yrkesförberedande program utan mer den som sitter i ett klassrum och sedan på ett kontor i framtiden. Men jag gillar att resa och se nya platser och språk. Vad ska jag lyssna på och hur stor betydelse har det de andra säger?
    • : Hejsan, jag har några förslag: tex att gå på skolans öppna hus 18 november 2017 mellan kl 11-14 för att själv skaffa sig en uppfattning om programmet. Då kan man även skriva upp sig på skuggning och alltså följa programmet en vanlig skoldag. Det är också bra att gå in på skolans hemsida och läsa om programmet. Då får man bla veta att programmet vunnit SM, både guld- och silver, ett flertal gånger. Programmet samverkar med alla större hotell och konferenser i området Lund/Malmö men har även upparbetad APL både på Malta och Island. De allra flesta har/får jobb när de slutar skolan. Och de allra flesta eleverna ser till att skaffa sig grundläggande behörighet genom att läsa Svenska 2+3. Engelska 6 ingår i programmet. Jag tycker du bör ta kontakt med skolan för att få veta mer; det finns en syv Michellet Zapt, som hon du kontakta.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annika,

    det finns gymnasieskolor som på samma skola erbjuder både Ekonomi och Hotell- och turismprogrammet, ex. >> ystad-gymnasium-park-osterport och >> fria-laroverken-i-malmo

    Du kan kanske pendla till din gymnasieskola till en närliggande stad, dvs söka dig utanför din egen stad.
    Det där med rykten och vad eleverna har för åsikter om olika utbildningar - ...? är mycket svårt att ge råd. Alla har rätt till en egen åsikt. Dock är det inte alltid så att åsikter baseras på riktiga uppgifter, utan kan vara "ren förtal" ibland. Att som en ensam elev "gå emot" en "etablerad åsikt" kan vara tufft, det förstår jag.... Lösningen kan t.ex därför bli för din del att du skaffar dig en egen uppfattning genom att gå på öppet hus, bokar prova på dagar och besöker gymnasiemässorna. Att du med egna ögon ser hur skolorna ser ut och testar/provgår minst en dag - då kan du skaffa dig en egen åsikt.
    Du behöver inte "bråka" med dem som har andra åsikter; de får ha de åsitkter de har... men du kan skaffa dig egna åsikter, som baseras på fakta och dina egna observationer.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Gymnasieskolan Vipan är den enda gymnasieskolan i Lund med endast yrkesprogram och detta gör att den inte har så hög status bland ungdomar i Lund. Elever talar ofta om att de får försvara att de går på Vipan, vilket är synd för det är en bra skola. Inte minst HT-programmet är populärt och skolan har inga problem med att rekrytera elever. Vipan >> har lång erfarenhet av Turism och hotell och eleverna får komma ut på praktik redan i årskurs ett. Branschen rankar skolan högt och sköter man sina kort har man jobb direkt efter gymnasiet. Skolans elever är alltid topp tre (vinner oftast) i yrkes-SM. Jag tycker att du ska gå på öppet hus så att du själv får bilda dig en uppfattning.

    S. :)