Linn
    Hej! Fick antagningsbeskedet idag och är reserv på mitt förstahandsval i Umeå (basår till kandidatprogrammet biologi). I gruppen BII är jag reserv nr 1, i BI gruppen nr 3 och i HP gruppen är jag reserv nr 4. Jag är antagen till mitt andra val, men vill helst gå i Umeå. så jag har lite frågor gällande detta.
    Hur funkar det om jag accepterar min plats som reserv? Kommer min plats på mitt andra val försvinna?
    Är det stor chans att jag blir antagen eftersom jag har reservplats 1?
    Hur sent får man veta om man kommit in på sin reserv?
    kan jag börja studera där jag blev antagen och byta över till Umeå om jag behåller min reservplats?

    Förstår att det blev ganska många frågor, men är väldigt tacksam för svar :)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Linn!

    Det är jättesvårt för oss på FrågaSYV.se att svara på frågor om chans att komma in som reserv.
    Om jag gissar så ger reservplats 1 dig ganska stora chanser att bli antagen.
    Om du accepterar du reservplats står du kvar som reserv ifall en person tackar nej till sin utbildningsplats.

    http://statistik.uhr.se/ där kan du se hur många som blivit antagna som reserv tidigare år.
    antagning.se hittar du svar på det mesta som rör antagningen.se

    Du får besked om du fått plats efter andra antagningsbeskedet den 3/8.

    Hälsningar
    Melina, SYV