Hej Julia!
    Mtv /meritvärde/ = Betygspoäng räknas ut på de betyg som ingår i ett slutbetyg från Grundskolan; Vilka betyg din syster får i slutet av maj, vet man inte i oktober.
    Sedan är det så att Antagningsgränser ändras. Det är ingen som på förhand bestämmer att ”si-och-så” höga betyg kommer att krävas för att komma in på just den här gymnasieskolan… utan Antal utbildningsplatser ställs mot Sökande med de betyg de kommer att få och vad resultatet blir - vet man först i efterhand.
    Man kan tänka sig det som en sort ”auktion” (vad slutpriset blir på varje föremål vet man först när auktionen är slut).
    ***
    De råd jag som studie- & yrkesvägledare kan ge är att
    - försöka få så höga betyg man kan i sitt slutbetyg från Grundskolan;
    - söka MÅNGA OLIKA ALTERNATIV till gymnasiet (alltså, söka till många olika gymnasieskolor och/eller till flera olika program på samma skola).

    Givetvis kan man titta på Antagningsstatistik som finns från förra året och från de föregående åren, men det kan bli ganska annorlunda siffror i år; därför ska man inte avstå från att söka till de utbildningar som man verkligen vill komma in på (”bara för att..” man tycker att man kanske har för låga betyg och har ingen chans att komma in).