Erik
    Jag kommer inte att få gymnasiebehörighet da jag kommer att sakna ett mattebetyg. Jag har funderat på antingen att söka till Estetiske programmet som preparand eller till ett yrkesprogram som IMPRO. Funderar just nu mest på yrkesprogrammen, men jag är osäker på om jag kommer att trivas. Därför är min fråga, kan jag söka till IMPRO, testa på yrkesprogrammen under första året, och får jag godkänd i matte, fortfarande lov att ångra mitt val och söka till ett nationellt program istället? Med hjälp av mitt nya mattebetyg. Eller måste jag fortsätta inom yrkesprogrammen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    du får söka till åk1 till och med det året du fyller 19 år. Om du blir behörig till nationella program, kan du komma in till åk1 på ett nationellt program och starta din treåriga utbildning hösten 2017 eller hösten 2018 och kanske t o m ännu ett år till (lite beroende på när på året du fyller år).

    Din plan, som du beskriver i din fråga, är helt OK och kan funka jättebra.

    En sida som har alla mattekurser upplagda för repetition och självstudier är www.matteboken.se

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Då kan jag alltså också på IMPRO läsa gymnasiegemensamma ämnen, och därmed bättre på vissa låga betyg jag har med från 9:an och använda dom när jag söker in på ett nationellt program nästa år?
    • Milla : till gymnasiet söker du med GRUNDSKOLEBETYG, inte med gymnasiala betyg. Även om du får godkända betyg i gymnasiala kurser, läggs dem "åt sidan" när du söker till gymnasiet på nytt, till åk1, alltså. Du konkurrerar om plats på gymnasiet med GRUNSKOLEBETYGEN.