Sofia
    Hejsan!

    Jag har en fundering gällande reseersättning. Jag har under ettan och tvåan på gymnasiet bott i studentlägenhet där jag fått inackordering, i och med att jag går NIU och denna typ av utbildning inte finns närmare min hemstad. Dock, funderar jag på att under trean hoppa av själva NIU-inriktningen, då jag känner att de poäng jag läser inom träningsläran tar upp för mycket energi och jag vill istället lägga krutet på de "vanliga" kurserna sista året (syftar då framförallt på de kurser som jag i första hand kommer att behöva för att sedan söka vidare till högskola). Därav, funderar jag på om jag fortfarande kommer kunna få stöd i form av inackorderingstillägg från min hemkommun? Och om inte, har jag någon typ av reseersättning ifall jag isånafall skulle välja att pendla?

    Ha det gott!
    • Mikael : Det kan underlätta att få svar på din fråga om du uppgav fler detaljer, som t.ex i vilken kommun du år folkbokförd och hur långt din nuvarande skola ligger från din bostadsadress, där du är folkbokförd.
    • : Jag är folkbokförd i Sala kommun, och pluggar idag i Falun (1h 30 min restid)
    • Mikael : Jag gissar på att du går på en kommunal skola (och inte på en fristående skola). Din hemkommun kan bevilja fortsätta betala inackorderingstillägg (även om du formellt sett inte skulle ha fortsatt rätt till det). Olika kommuner är olika generösa. Att pendla 1 tim 30 min enkel väg kan inte jag rekommendera. Det skulle ta mer energi från dig än att läsa NIU-kurserna.
    • : Jag går på en friskola, och främsta anledningen till att jag inte vill byta är för att jag trivs väldigt bra i klassen och vill inte behöva byta nu sista året. Vill inte förlänga studietiden....
    • Julia : Jag förstår att du inte vill byta skola. 1tim30 min enkel väg är, enligt min åsikt, tufft att lägga på att pendla. Testa pendla under en vecka och se själv... Frågan är om dina föräldrar skulle kunna betala för ditt boende på skolorten, även om din kommun skulle neka ekonomisk hjälp pga du hoppar av NIU?
    • Anna : Jag har ett Nytt förslag till dig, läs mitt svar om en stund! :)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    jag har flera frågor:

    - kan du tänka dig förlänga din studitid så att du inte läser färrekurser, utan läser dem under längre tid?

    - kan du tänka dig att inte hoppa av alla kurser som har med NIU att göra (om du behåller någon NIU-kurs borde du kunna också behålla rätt till ekonomisk ersättning som du får pga du läser NIU) - det kan inte jag lova dig, men jag tror det kan vara så.

    Prata med SYV på din nuvarande skola. De borde ha erfarenhet av elever som hoppade av NIU men stannade på skolan.

    Ännu en fråga: vill du inte byta till en skola närmare, om du nu inte ska läsa NIU, vad är det för vits att gå på en skola som ligger så långt borta?

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    jag undrar om du skulle kunna behålla NIU kurserna (i alla fall någon av dem) och ta bort en eller flera "vanliga kurser". Detta blir möjligt om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program>>. Detta beslut måste fattas innan utgången av åk2, därför är det bråttom att du pratar med SYV på din skola, som i sin tur kan prata med rektor på ditt program. Det är bara ett förslag - jag vet ju inte om det är ngt du vill göra och jag kan inte garantera att din SYV och rektor tycker det är en bra idé.

    Du kan förlora rätt till ekonomisk ersättning för boende på skolorten om inte du går NIU. Det är i mångt och mycket din kommuns goda vilja som kommer att spela roll - om du får eller inte får ersättning (det är i alla fall vad Skolverket svarat, när vi har ställt en liknande fråga för ett tag sedan).

    Om du behåller NIU kurserna och tar i stället bort andra kurser (exakt vilka kan du diskutera med SYV på din skola) och rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, så du får en ny Studieplan och kommer att läsa på heltid (men inte mer än just heltid) - det kanske blir en bra lösning i din situation.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Du får gärna visa mitt svar till SYV på din skola. Din SYV får också själv kontakta oss om hen vill.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej!
    • : Jag har nu fått grönt att jag får plats på min nya skola, och kommer alltså att byta. Har dock en fundering: Jag har läst sam med inritning beteende, och den skola som jag kommer att byta till har endast sam inrikning sam. Hur svårt kommer det vara att haka på sam linjen? Jag har läst några kurser som jag inte hade "behövt" enligt sam-sam inriktningen, kommer jag kunna rökna dessa i min poäng, och därmed inte behöva läsa ALLA sam ämnen? Eller måste man behålla den typ av inriktning som man haft från början? Kan man liksom mixa kurser som man vill?
    • Anna : Det finns två lösningar: 1. rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program & då kan man "mixa kurser" - inte riktigt som man vill, men nästan... :) eller 2. du måste ha betyg i ALLA KURSER inom EN AV INRIKTNINGAR.