Ruweyda
    Hejsan!
    Jag började i gymnasiet denna termin och har nu fått ett F i ett av två prov i samhällskunskap 1b. Vad måste jag göra för att kunna få ett A i slutbetyg. Jag går naturvetenskap program och mitt mål är att få A i alla ämnen för att kunna komma in i läkarlinjen.

    Tack på förhand!
    • : PS. Det gäller ett samhällskunskap 1b prov.
    • : Om du fick F på provet, prata med din lärare. Men tänk också på att Vård- och omsorgsprogrammet är kanske bättre för dig. Där får du ett yrke - undersköterska men kan också läsa vidare & på sikt bli läkare. Att få behörighet och tillräckligt höga betyg för att kunna direkt efter gymnasiet komma in på Läkarutbildningen, kanske inte är ett realistiskt alternativ för dig. Jag vill inte ta din dröm ifrån dig men det är inte alla som vill bli läkare, som kan bli det. Det kanske du kan bli men på längre sikt. Du får kanske läsa långsammare under längre tid. Det är bättre att "skynda långsamt" än att bli helstressad över sina betyg. Att förlora hälsa över betygen är inte alls bra, ingen vinner på det, inte du själv och inte samhället i övrigt.
    • : Tack för ditt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ruweyda!
    Du ställer en viktig och relevant fråga men till fel person. Det är inte Studie- & yrkesvägledare utan lärare i Samhällskunskap som kan svara på din fråga.
    Om vad Studie- & yrkesvägledaren kan hjälpa till med kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/vad-kan-syv-gora

    Ställ din fråga till din lärare i Samhällskunskap.

    Tänk också på att det finns andra vägar in på en attraktiv högskoleutbildning: t.ex. genom högt resultat på Högskoleprovet.
    Jag råder dig också att tänka på att det finns andra yrken inom Vård som kanske kan bli intressanta för dig: se t.ex på http://www.framtid.se/yrken/halsa-sjukvard

    Det finns också många utbildningar på Yrkeshögskola:
    till exempel
    Medicinsk sekreterare, Tandsköterska eller Behandlingspedagog
    Se mer på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.range%5B%5D=2017-01-01%3A2017-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA