Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Det är viktigt att bli behörig till det programmet som du vill söka till - i ditt fall till Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Du kan bli behörig utan godkänt betyg i Musik.

    Om du är behörig, har du alltid en chans att komma in.

    Det kan uppstå konkurrens till gymnasieutbildningar om det är fler elever som söker än vad det finns antal platser på utbildningen.
    Oavsett om det är konkurrens eller inte så behöver eleven alltid vara behörig.
 Därefter tas eleverna in i tur och ordning, där den eleven med högst betyg/meritvärde blir antagen först, eleven med näst högst betyg/meritvärde blir antagen därefter osv.. Tills att den sista platsen är tillsatt. Det innebär att om en utbildning har 20 platser så blir antagningsgränsen det meritvärdet som den ”20e eleven” hade i betyg.

    Hur många betygspoäng som krävs för att komma in på en viss gymnasieskola och program, bestäms inte på förhand. Man kan därför inte med säkerhet veta exakt hur höga betyg/meritvärde som kommer att ge plats på en viss gymnasieutbildning. Att antagningsgränsen varierar från år till år beror på olika faktorer, bland annat hur många som söker, vilka betyg eleverna som söker har, hur populär skolan är och hur många elever som tas in på programmet och skolan.

    Att titta på antagningsstatistik från föregående år ger en fingervisning och kan i viss mån vara vägledande. Det som rekommenderas är att söka till många olika utbildningar för att öka sina chanser.

    Om de elever, som konkurrerar om sista lediga plats på utbildningen har exakt samma antal betygspoäng/meritvärde - kan olika metoder användas för att tillsätta den sista platsen: utlottning/slump eller att man tar in den eleven som har högre betyg i Svenska/svenska som andraspråk, Engelska, Matematik, No-ämnena och/eller So-ämnena (för att de ämnena anses vara av stor vikt för att lyckas på just den gymnasial utbildning som man sökte).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare