Anton
    Hej! Jag förstår inte det där med meritpoängen. Jag slutade gymnasiet 2011 och nu läser jag på komvux, tyska. Det jag vill veta är att när man tittar på meritpoängen på DAGENS SYSTEM så får man 1,0 på steg 4 i moderna språk men det fick man inte när jag gick i gymnasiet gå fick man 0,5 för steg 3,4,5 vardera. Vilket system går jag efter nu när jag läser på komvux i det nya systemet?

    Jag gör också prövningar i det gamla systemet. Jag diskuterade med en studievägledare som är ganska ny på sitt yrke och hon säger att jag får bara göra prövningar till juni 2016 och att slutbetyget sätter dem vid 1 januari 2017. Har hon rätt i det här eller vad?

    Mvh:Anton

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anton!
    Meritpoängen:
    max i merit är 2.5 och du bör få 0.5 för Moderna språk 3 och 1.0 för Moderna språk 4.
    Vill du uppnå max i merit, borde du läsa även Engelska 7 (eller EngC) som ger 1.0 i merit alternativt högre kurser i matematik.

    Prövningar:
    du kan göra prövningar i det "gamla" systemet eller i det "nya" systemet. Det spelar ingen roll - om du får betyg i en MOTSVARANDE KURS, t.ex. om du får betyg i Naturkunskap B eller i Naturkunskap 2. Det är likvärdiga kurser. Att det i dagens läge finns bestämmelse att Prövningar i gamla kurser får göras t o m 30 juni 2016 - stämmer, men det kan bli en förlängning på en termin, vilket vi tror är mycket möjligt att det blir en förlängning, men jag undrar - spelar det någon roll just i ditt fall?

    Slutbetyg:
    möjlighet att få sätta ihop kurser som man har i ett Samlat betygsdokument in i ett Slutbetyg är förlängd till 1 januari 2017. Efter 1 jan 2017 kan man inte längre få Slutbetyg. Efter 1 jan 2017 bör man läsa mot Examensbevis. Examensbevis ställer högre krav än Slutbetyg (bl a måste man ha godkända betyg i Svenska 3 och Engelska 6, vilket man "slipper" om man läser mot ett Slutbetyg, dvs man behöver inte för ett Slutbetyg läsa Svenska C och Engelska B men efter 1 jan 2017 blir man tvungen att läsa fler kurser och av dem fler OBLIGATORISKA kurser). Därför bör man skynda sig i fall man inte har ett Slutbetyg att försöka få ut sitt Slutbetyg innan 1 jan 2017.

    Mina frågor till dig:
    1. Har du Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument?
    2. Vilka kurser krävs för Särskild behörighet till den eftergymn.utbildning som du vill söka sen?
    3. Hur många Meritpoäng har du nu?
    4. Är det till högskola i Sverige du ska söka? Om inte, då kanske meritpoängen inte spelar någon roll.

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier!
    Liselotte Syv
    Liselotte
    • Anton : Okej, men då har min studievägledare fel med meritpoängen för hon sa att jag måste gå efter det gamla systemet då jag fick SLUTBETYG 2011. Jag har precis anmält mig till engelska 7 som kommer ge också meritpoäng. Jag hoppas att de kommer förlänga som du säger med prövningarna då jag behöver läsa in datorkunskap, samhälle, svenska a och b, historia A osv. Dessa kurser ska jag höja till ev till MVG. Jag har haft svårt för skolan innan men nu efter ett par år ledigt från studier så har allt helt plötsligt vänt och jag vet inte vad jag har fått all energi och kunskap ifrån. Jag har just nu läst moderna språk 3 och 4 som kanske ger mig 1,5 i meritpoäng? Jag ska söka polishögskolan eller juristprogrammet.
    • Milla : Jag har ringt till Universitets- och högskolerådet idag, den 16 dec.2015 och fick svar att Skolverket har meddelat att det inte blir någon förlängning av möjlighet att göra prövningar i de gamla kurser. Du bör därför planera så att du gör prövningar under våren 2016. Vår förhoppning om förlängningen var fel. Men om du gör prövningar efter 30 juni 2016 i de NYA men Motsvarande kurser - blir det ju samma höjning av ditt meritvärde. Varför tycker du att det är ett problem för dig?
    • Anton : Men det är väl svårare att få bättre betyg i det nya systemet än det gamla det är därför jag vill göra prövningar i det gamla systemet.
    • Anton : Men då läser jag i det nya systemet med meritpoängen den här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/ eller https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang/
    • Liselotte : Info på länkarna som du skickade i din kommentar gäller inte dig. Om du har Slutbetyg från Gymnasieskola från 2011, då är detta som gäller för dig: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
    • Liselotte : Det borde inte vara svårare att få bättre betyg i motsvarande kurser i det nya systemet. Men även om det vore så, kan vi (du eller jag eller någon här på Fråga SYV) INTE påverka Skolverkets beslut att det är efter 30 juni 2016 inte blir möjligt att göra prövningar i det gamla systemet. Du får försöka göra så många prövningar du hinner under våren 2016, eftersom du vill göra dem i det gamla systemet.
    • Liselotte : Du får jättegärna kontakta Skolverket och be dem förlänga möjlighet att göra prövningar, men jag tror inte det hjälper. :(
    Läs alla kommentarer