Elevensfrågor

    Jdjshahajaja

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Astera,
    när man är 13 år, då kan väldigt mycket förändras på ganska kort tid: ni får nya erfarenheter, lär er nya saker, träffar nya människor och kan komma på nya idéer; era intressen kan också förändras ganska mycket innan det blir dags att välja till gymnasiet. Och även nya yrken kan "skapas" som idag ännu inte finns. T.ex för några år sedan fanns inte yrken som  VR-utvecklare; DNA-coach eller UX-designer.
    Kika också gärna på yrkespersentation: Multijournalist och på  Reportage/framtidens-arbetsmarknad
    Du och din kompis är välkomna att kika på info om många olika yrken - det finns över 2.ooo presentationer på www.framtid.se

    Det är bra att tänka på sin framtida karriär på arbetsmarknaden och planera på lång sikt. Men det är också svårt att "välja ett yrke som idag ännu inte finns" men som kanske finns om några år.  Så, var duktiga i skolan och lär er så myckt som möjligt inom alla ämnen! och Lycka till!
    Vänligen
    Julia SYV