James
    Jag tänker på att studiera vidare efter gymnasiet på ett högskola. T.ex. om man kollar på KHT's Datateknik program, så ser man att man behöver Matematik 4, Fysik 2 och kemi 1. Men, jag går (eller, ska bärja gå nu på augusti) på Roden i el och energi. Man får inte nån av dem dära behörigheter.

    Jag antar att man måste gjöra nånting efter gymnasiet att få dem dära behörigheterna?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    På alla program på gymnasiet har alla elever rätt att läsa mer svenska och engelska för att uppnå Grundläggande behörighet till högskola. Det är också vanligt att man läser mer matematik. Du kan under åk 2 läsa matematik 2aoch under åk 3- matte 3b, får vi hoppas. Prata om det med en SYV på din gymnasieskola och resterande kurser får du i så fall komplettera med efter gymnasiet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej James,

    det blir svårt att bli behörig till Civilingenjörsutbildningar på El- och energiprogrammet som är ett Yrkesprogram där man inte läser fysik eller kemi, men ibland kan rektor bevilja läsa några utökade kurser - oftast från åk2... i fall du får bra betyg i åk1. Så försök ha hög närvaro och höga betyg i alla kurser som du kommer att läsa under åk1. Välj innan åk2 extramatte. Fråga också SYV på din gymnasieskola om det finns möjlighet att läsa "utökade kurser". Men i vilket fall välj läsa kurser för Grundläggande behörighet, vilket är din rättighet (men du måste säga till om det på skolan).

    Önskar dig lycka till med dina studier och att du får en mycket trevlig sommar!

    Julia SYV

    Ett litet tillägg till mitt tidigare svar:
    om du på gymnasiet uppnår Grundläggande behörighet, dvs får även godkända betyg i svenska som andraspråk 2, 3 och i engelska 6 samt får godkänt betyg i matematik 2 (och helst även i matematik 3) - blir du behörig att komplettera för Särskild behörighet även på Naturvetenskapligt basår på högskolenivå (och inte bara på Komvux eller på en Folkhögskola).

    Du får med det - större möjjlighet att komplettera - därför att du ska kunna söka och komma in på fler ställen. Dessutom erbjuder vissa högskolor/universitet ibland även platsgaranti på tekniska utbildningar efter nat.vet.basår... :)

    Om du på gymnasiet inte får grundläggande behörighet till högskolestudier - blir du obehörig till högskola/universitet över huvudet taget och därmed inte komma in på Naturvetenskapligt basår heller.

    Nat.vet.basår kräver alltid minst godkänt betyg i matematik 2 men även matte 3 kan krävas också /vilket det nu-för-tiden gör i vissa städer, ex. i Göteborg/. Vi tror att allt fler högskolor/universitet ska börja kräva även matte 3 för att bli behörig till ett naturvet.basår.