Linus
    Hejsan,

    Jag är 18 år och läser sista året på gymnasiet. Jag läser El och Energi med inriktning IT eftersom jag haft stor kärlek för datorer sedan jag var yngre. Jag kännde att det verkade vara en bra karriär när jag sökte men nu på sistone har intresset dött ut då jag känner att min ekonomiska situation är någonting som är viktigt för mig, jag vill tjäna pengar för att kunna resa utomlands mycket.

    Eftersom El och Energiprogrammet bara är yrkesförberedande leder det till att jag har behövt läsa till en massa extra kurser och läser nu över 8 mer kurser än man behöver, detta har lagt stor belastning på min vardag och jag känner bara hur stressen tar över. Jag sökte efter några högskolor och hittade att många utav de högskoleprogram jag på sistone har blivit intresserad av kräver ännu fler kurser så jag har lagt till fler kurser nu på gymnasiet för att nå den behörigheten. Tidigare funderade jag på att plugga till civilingenjör men jag är verkligen sämst på mattematik och eftersom jag redan läser så låg mattematik behöver jag antagligen plugga på komvux isåfall vilket inte känns så lockande. Jag har bestämt mig för att rikta in min karriär mot något inom att arbeta med människor och sociala situationer, inte som vårdbiträde eller liknande, utan istället kanske mer mot psykolog, socionom eller kurrator-hållet.

    Så, nu när jag förklarat min bakgrund och hur allt ligger till vill jag komma till själv frågan, Jag vill alltså veta vilka utbildningar med låg / näst intill ingen matematik som det finns möjlighet att söka till för mig, jag har läst extra ämnen för att bli behörig att söka till högskola. Jag har läst Mattematik 2b, Svenska 3, Engelska 7 och läser just nu både Samhällskunskap 1a1 och 1a2 vilket som du kanske vet är samma sak som Samhällskunskap 1b. Jag ska göra högskoleprov och har skapligt bra jämförelsetal över lag så det är irrelevant i det här sammanhanget. Det enda jag undrar är, vilket högskoleprogram som skulle passa mig om jag vill jobba med folk och tjäna mycket pengar för att kunna resa utomlands, med den behörighet jag har.

    Jag har en plan B om allt inte skulle gå så bra, och det är att bli lokförare då utbildningen är kort och man tjänar helt okej på det.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    jag vill börja med alternativet LOKFÖRARE. Det är i Sverige en Yrkeshögskoleutbildning på 3 terminer som ges inom Yrkeshögskola, ex. på utbildningar: sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-gbg
    och
    trafikverksskolan/lokforare-angelholm
    Ännu fler utbildningar och nya starter på "gamla" yrkeshögskoleutbildningar förväntas i slutet av Januari - början på Februari 2019 bli "släppta" - så kika gärna på www.yhguiden.se i mitten på februari.

    *************
    Alternativet - högskoleutbildning som leder till ett socialt arbete med hög lön - som du frågar om...
    Vad "hög lön" är - är svårt att säga generellt; det är många ggr vilka Utgifter man har, som spelar mycket stor roll: har man hög hyra eller betalar till banken "på lånen" + betalar tillbaka till CSN /studielån - lånedel av studiemedel/ - så kan hög lön kännas som "låg". Har man, däremot, låga utgifter så kan en medel-hög lön kännas som Hög.
    Kika på följande yrken (vars utbildning på högskolenivå ej kräver högre matte än matte 2): Psykolog; Socionom; Arbetsterapeut; Fysioterapeut; Sjuksköterska, Rekryterare och Beteendevetare.

    Psykolog - kräver 5 års-utbildning (psykologprogrammet, som är svårt att komma in på, pga stor konkurrens);
    Socionom - kräver 3,5 års-utbildning (socionomprogrammet, som ges på många lärosäten);
    Beteendevetare kan man bli med diverse olika högskoleutbildningar (oftast krävs det minst 3-års studier = kandidatexamen);
    Rekryterare kan man bli med diverse olika utbildningar, som inte nödvändigtvis behöver ligga på högskolenivå; arbetsgivare bestämmer vilken kompetens som krävs; startar man eget, kan man själv bestämma vilken utbildning man behöver.
    Arbetsterapeut, Fysioterapeut och Sjuksköterska är yrken som kräver examen från 3-åriga program på högskolenivå.
    Om du vill få en chans att påbörja en högskoleutbildning i Sverige från hösten 2019, bör du göra ansökan på www.antagning.se mellan 15 mars och 15 april 2019. Komplettera med betyg och "övriga meriter" kan man t o m 20 juni 2019. Det går numera söka 12 (som max) olika alternativ till högskola/universitet samtidigt.

    Vänligen och lycka till
    ANNA

    • : Tack så mycket för all information! Jag har aldrig ens tänkt på att värdet på lönen är beroende av ens situation osv! Det mest intressanta i detta läge är Socionom då det verkar finnas många platser och ger bra betalt, en fråga till bara, vet du om det är mycket mattematik på det programmet?
    • Anna :

      På Socionomprogrammet läser man inte - enligt vad vi vet - någon matematik. För behörighet till socionomprogrammen krävs det godkänt betyg i matematik 2.