Elev

    Jag hade en dålig syv i min skola, hon hjälpte mig inte att välja rätta programmet eller skolan. Jag har höga betyg är väldigt studie motvierad, och när jag skulle välja gymnasium, så var det jättesvårt men jag lyckades ändå välja gymnasium och program. Grejen var att gymnasiet jag valde hade låg antagningsgräns och då frågade jag min syv, om det spelade någon roll men hon sa att så länge jag gör mitt bästa så är allting okej. Jag frågade henne om skillnaden mellan skolor med höga och låga antagningsgräns men hon berättade aldrig om det jag har upplevt dem senaste dagarna. Min klass är stökig, eleverna är absolut inte motivierade, de skriker och pratar för mycket i klassen. Plus så är nästan allihopa vänner, ALLA DE ÄR VÄNNER. Jag känner mig som att jag har gjort sämsta valet i hela mitt liv, jag kan inte gå ditt för TRE år. Finns det något jag kan göra??? Snälla, säg vadsomhelst men att hoppa av och söka om nästa år är inget för mig, hellre stanna här. Jag hatar mitt liv

    • Anna : Vilket program och i vilken stad kom du in på?
    • Mikael : På teknikprogrammet läser man inriktning från år2. var lediga platser finns - är en fråga till gyantagningen. Kontakta gärna dem snarast möjligt och lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,

    det är en tråkigt situation du beskriver. Det första jag tänker på är att råda dig prata med kuratorn på din skola. I vissa fall kan kuratorer fixa "undantagslösningar".
    Nu vet jag inte i vilken stad eller vilket program du kom in på - för det skriver du inte i din fråga; så jag kan inte säga så mycket mer, tyvärr.

    Att det är stökigt och eleverna pratar mycket och stör på lektionerna är givetvis inte bra.
    Dock, är högre antagningsgräns inte någon garanti på att det blir lugnt och motiverade elever i klassen, tyvärr.

    vänligen
    ANNA