Anonymnt
    Hej jag är 15år och går i slutet av 8an..
    jag har F i slutbetyg i engelska!
    Kommer jag få gå om 8an??
    Kommer jag inte få betyg?
    Hur kan jag komma in på gymnasiet??
    Jag har dessutom ganska hög frånvaro från skolan för jag har bara gått halva dagar i skolan pågrund av anorexia..
    Vet inte hur jag ska hinna fixa mina betyg!!
    Jag vill helst gå i frisör linje eller teaterlinje /skådespeleri och man behöver runt 220 poäng om jag fixar engelskan borde jag väll komma in?
    Men hur!?!?
    Kan man läsa extra engelska i gymnasiet?
    Tacksam för svar<3

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    att gå om ett år på grundskolan är kanske en mycket bra idé, om du får göra det. Du har ju en underliggande sjukdom och pga kan behöva mer tid på dig.
    Det skulle inte skada att göra en dyslexi-utredning också (dyslexi är speciella språk-svårigheter och om du har dyslexi i någon form, kan du behöva och ha rätt till individuell undervisning med speciallärare).

    Alla gymnasiala program (nationella program) kräver att man har godkänt betyg i bland annat Engelska från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan.
    Dock kan Undantag finnas:
    1. om du har bott i Sverige under endast kort tid och inte har läst engelska under tillräckligt många år, kan rektor fatta beslut att ta in dig på gymnasiet, trots att du inte har godkänt betyg i engelska från grundskolan, bevilja Undantag; dock krävs det att läraren i engelska gör bedömning att du har möjlighet att läsa ikapp... att du bara behöver lite längre tid på dig... om vilket beslut du får angående "dispens/undantag i Engelska" går inte att veta på förhand... man får vänta och se;

    2. utan godkänt betyg i Engelska kan man komma in på PRO, programinriktat individuellt val (men endast på Yrkesprogram, ej på högskoleförberedande program). Detta skulle ev kunnat bli aktuellt vid antagning till inriktningen Frisör på HV, Hantverksprogrammet. Det är också en osäker väg... därför att ibland finns det möjlighet att komma in på PRO, och ibland - inte; det beror bl a på hur många behöriga sökande som söker till samma yrkesutbildning; finns det tomma/lediga platser, kan man komma in på PRO. Ibland bokas dock platserna till just PRO - men det är oftast endast några få platser och det blir ofta konkurrens om de platserna (elever med högre betygspoäng kommer in först; då gäller det att ha höga betyg i andra ämnen, förutom engelska).

    Det är givetvis mycket önskvärt att du förbättrar dina kunskaper i engelska - och inte bara med tanke på att komma på gymnasiet, utan för hela din framtida yrkeskarriär.

    Be läraren i engelska om förslag på hur du ska gå tillväga för att förbättra din engelska. Läraren på din skola känner dig och bör därför kunna ge tips och förslag!

    Bästa hälsningar och lycka till!
    D: