Robin
    Hej Syv,

    Jag går tredje året på gymnasiet och jag har F i kurserna biologi 1 och Matematik 3c och jag klarar verkligen inte av matematik 4c. Tycker du att jag ska försöka göra matematik 3c detta år istället för matematik 4c?

    Kommer jag då få ut mitt gymnasieexamen?

    Och på tal om Gymnasiearbete... kommer jag få E i detta om jag har F i Matematik 4c och Bio 1 och kommer jag då få ut gymnasieexamen andå, alltså om jag har klarat gy arbetet kommer jag få gymnasieexamen även fast jag har F i bio och matte?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Robin,
    Du skrivet inte vilket program & inriktning du går och det är viktigt att veta för att kunna korrekt svara på din fråga.
    Gymnasiearbete måste man på alla program få E i - för att få ut gymnasieexamen.
    I Gymnasiearbete kan man bara få två betyg - E eller F och man måste få E för att få ut Gymnasieexamen, detta gäller alla program och inriktningar.

    Angående andra kurser, som du nämner, Matte 3, 4 och Biologi 1 - de utgör 300 poäng. Säg att du har F i de tre kurserna och har 2500 p. sammanlagt - då kommer du inte kunna få ut Gymnasieexamen, utan får ett Studieintyg. Om du skulle läsa utökade kurser och ha 3000 p. sammanlagt - då skulle du kunna få ut Gymnasieexamen med 300 p. F /det får inte överstiga 10%/.

    Jag gissar på att du går Naturvet.programmet , se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    eller Teknik, se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf

    Och här är reglerna för vad som gäller för att få ut Gymnasieexamen:
    För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända.

    På enkel svenska:
    1. du skall ha betyg i gymnasiekurser á minst 2500 poäng;
    2. av de betygen måste Gymnasiearbete, Svenska 1 - 3, Engelska 5 & 6 samt Matematik 1 vara godkända plus andra kurser från det aktuella programmet måste vara godkända - så att summa godkända poäng är minst 90 % av de poängen som ingår i Gymnasieexamen.

    Om du kan läsa en annan kurs än Matematik 4 /en kurs där du kan få ett godkänt betyg/ och satsar hårt på Gymnasiearbete samt får godkända betyg i alla andra kurser, så klarar du dig med Matte 3 och Biologi 1 - betyg F. Du borde inte få läsa Matte 4 när du inte har godkänt betyg i Matte 3.

    Jag råder dig boka tid hos SYV på din skola för att diskutera hur ni kan ändra din Individuella Studieplan för att du skulle kunna få Gymnasieexamen.

    Mvh
    Mikael SYV
    • : Tack så hemskt mycket för ditt svar och för din hjälp! Är väldigt tacksam!
    • Julia : Vi på Fragasyv.se är glada att du upplever att svar du fick av oss, var till hjälp för dig! Du är välkommen att återkomma i fall du kommer på andra frågor, som du behöver hjälp med! *L* ;-)
    • : Hejhej,
    • : När du säger att om jag kan läsa en annan kurs istället för matematik 4, vi tar exempel modersmål Engelska och får A i det, och betyg i allt annat, kommer jag få ett gymnasieexamen med F i matte 4 och bio 1?
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu, OK? *L* ;-)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Robin, jag råder dig skriva EN NY FRÅGA i stället för att ställa en fråga i en kommentar. Vi ser de nya frågorna först och du får svar snabbare om du ställer en ny fråga.

    Angående regler för Gymnasieexamen: man kan få ut Gymnasieexamen om antal icke-godkända poäng inte överstiger 10%, dvs om man har 2500 poäng kurser i Gymnasieexamen kan man få max 250 poäng icke-godkända i den. I annat fall får man ett Studieintyg i stället. Studieintyg ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Mvh
    Anna SYV