Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny!
    Gymnasiala kurser i naturkunskap består av fyra kurser av dem tre st på nivå 1 och NK 2 som just du behöver för behörighet till sjuksköterska.
    Antagning.se som bedömer betyg inför högskolestudier tittar på om du har grundläggande behörighet och särskild.
    I särskild ingår det godkänt betyg i nk2 och det är ok att inte ha betyg i underliggande kurs men att uppnå godkänt betyg i överliggande kurs när man inte har förkunskaper kan bli omöjligt.
    Du bör därför först läsa nk1a1 och sedan nk1a2 eller läsa en större kurs nk1b direkt och efter det nk2.
    Jag har några frågor:
    Vad läste du på gymnasiet innan? Har du grundläggande behörighet som krävs för högskola?
    Om du läste omvårdnad eller naturbruk, kanske du ej behöver läsa naturkunskap över huvudet taget och använda dig av en ersättningsmöjlighet.
    Vilken ort är det som saknar SYV ?
    Hörs !
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Om du aldrig läst naturkunskap på gymnasiet, undrar jag om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Utan grundläggande behörighet är man inte behörig till någon högskoleutbildning. Det kan vara bråttom för dig att uppnå grundläggande behörighet för att det blir en ändring i reglerna från 1 jan 2017.
    Du skulle behöva göra en ordentlig genomgång av dina betyg med en SYV .
    Du kan försöka vända dig till studievägledare på ssk utbildningen eller be antagning.se svara ang grundläggande behörighet för dig. Risken finns att alla kan hänvisa dig till SYV på komvux i din kommun.
    Tips: se på utbildningar som kräver något lägre behörighet plus kan bevilja undantag och man kan komma in även som obehörig Yh syftar jag på... Här www.yhguiden.se finner du hela utbudet och här ger jag några ex på utb:
    Medicinsk sekreterare
    Vårdadminidtratör
    Fotterapeut
    Massageterapeut
    Specialist undersköterska
    Ambulansförare
    • : hur vet jag om jag har grundläggande behörighet till högskolestudier då?
    • : Jag har gått Hottell&restaurang. läste 2 hela år där. Hoppade sen av, sen läste jag USK-utb på distans. gjorde ej sista praktiken och något ämne till pga olika saker. I storumans kommun finns just nu ingen syv... ska plugga en termin komvux nu i januari. jag har ett slutbetyg från att ha pluggat tidigare på komvux. Men nu har jag ju blivit anmäld till NK2 och måste ringa imorgon och se vad dom säger!!! Om jag nu måste ha en annan kurs innan... Jag hade tänkt läsa 400 poäng 1 termin (heltid) för att sen i april söka högskola. MVH jenny
    • Milla : Från vilket år är ditt slutbetyg från komvux? Är du säker att det heter just SLUTBETYG ? Dubbelkolla det. Det är inte så lätt att veta om man har grundläggande behörighet på gymnasiala betyg som är äldre än från år 2014, det är därför man måste prata med SYV !
    • : Ja det står slutbetyg blev klart 2015-03-23 jag hade visst naturkunskap A (50 poäng) Kan jag då gå NK2? Har medicinsk grundkurs 100 poäng
    • : Har omvårdnad 150 poäng
    • : Totalt 2310 poäng
    • Anna : För Slutbetyg krävs det minst 2350 gymnasiala poäng. Det är väldigt underligt om du fick Slutbetyg med färre poäng. Antagning.se kan ha synpunkter på det... det kanske blev fel vid utfärdandet av ditt slutbetyg. Jag vet bara det som du skriver i din fråga och jag har inte sett dina betyg. Det är bäst att personligen träffa en SYV på Komvux. Din komvux måste kunna hänvisa dig någonstans, t.ex. till SYV i komvux i grannkommunen. Jag ska nu kolla på undantagsbestämmelserna och återkommer med svar om du kanske slipper läsa Naturkunskap 2.
    • Anna : Jag skrivet ett nytt svar till dig nu.
    • : Ny säger viva vägledning till mig att man kan ha färre poäng med ett äldre slutbetyg på mitt slutbetyg står det skall innehålla minst 2301 poäng. Jag har ju 2310. Sen att nk A räcker för att sen direkt läsa NK2. Tycker du att det stämmer? Jag har så många G i mitt betyg att jag tänker isf läsa NK2( trots vård o omsorgsarbete 200p+medicinsk grundkurs 100p) för att dels få mer poäng samt att höja mitt snittbetyg. Rätt tänkt?!
    • Anna : Du har uppgett till oss att datum för ditt Slutbetyg är 23 mars 2015 (se din kommentar ovan). Om du fick Slutbetyg under 2015 då är det inte "äldre slutbetyg" ... men är Viva välgledning säkra på sin sak, så... det är ju Antagning.se som kommer bedöma om du är behörig. När du söker till högskola, får du svar - om du är behörig. Det är inte fel all läsa Naturkunskap 2 - både för att fräscha upp dina kunskaper och för betyget. Att du kan direkt efter Naturkunskap A läsa Naturkunskap 2 är sant. (dock tycker inte jag det skulle skada om du kunde läsa Naturkunskap 1a2 först och sedan Nk2. Detta för att Nat A är en 50 poängskurs och Nat 1b som är "underliggande kurs" inför Nat 2 är på 100 poäng, dvs dubbelt så stor). Kurserna har under reformen 2011-12 ändrade inte bara sina namn men ibland även antal poäng och innehåll. Är det fler poäng, hinner man läsa mer. Du läste hälften av de poängen (i Nat A) som man numera läser innan man kan "gå på" Naturkunskap 2. Så - om du kan och vill, be att få läsa Naturkunskap 1a2 först och Naturkunskap 2 - sen. Båda kurserna läser du på heltid på 7.5 veckor och på halvtid läser du dem på 15 veckor. Du borde därför hinna komplettera med betyg till mitten av juni.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej igen!
    Här http://www2.uhr.se/sv/startsida-for-syv/dolda-sidor/vanliga-fragor/naturkunskap-till-sjukskoterska/ kan du se vad som godtas i stället för betyg i Naturkunskap 2 - vid ansökan till Sjuksköterskeprogrammet.

    Om du inte är säker på att du har godkända betyg i de kurser som accepteras som ersättning för Naturkunskap 2, är det säkrast att läsa den kursen. Det är en 100-poängskurs som på heltid läses på fem veckor.
    Utifrån de uppgifter som du lämnade till oss, ser det ut som att du har grundläggande behörighet.
    För att vara absolut säker - är det bäst att du visar dina betyg till SYV på Komvux.
    Finns det ingen SYV på komvux i din kommun, be rektor på komvux hänvisa dig till en SYV i en närliggande kommun, t.ex. eller fråga på vilket sätt du ska få hjälp med att reda ut vad du är behörig till och vilka kurser som eventuellt saknas.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    • : Ok. Tusen tack! ! Ska ringa direkt imorgon!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med din studieplanering! hör av dig sen och berätta hur det går! Vi håller tummarna för dig!