Anna

    Hej! Jag går ut gymnasiet nu till sommaren och har kommit fram till att jag inte läst varken fysik eller kemi och på alla de utbildningar jag kollat på jag kan tänka mig läsa på högskolan behövs det. Jag går nu Ekonomi Juridik och med NIU golf(500 poäng), och i tillägg både matte 3b och matte 4(börjar matte 4 nu efter jul). Så läser utöka program nu. Jag har hört att man bara kan läsa komvux när man är över 20 år och jag blir 19 iår.. vart kan jag läsa fysik1 och kemi1 ev fysik2 och kemi2 också??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    om man har genomgått en 3-årig utbildning på ett av de nationella gymnasieprogram, då får man vara "hur ung som helst" men ändå få börja läsa på komvux.
    Det är i fall man inte har gått 3 år på gymnasiet, som man måste vara 20 år för att kunna läsa på komvux.
    Mitt råd till dig är att du tar reda på när ansökningsperiod till komvux i din kommun är. "Din kommun" är det där du är folkbokförd. Det är till komvux i den kommunen du söker. Ansökningsperioder ligger olika till i olika kommuner. På komvux i din kommun kan kanske sommarkurser erbjudas /sommartermin/. Då kan du kanske börja läsa på komvux redan i juni?
    Se i alla fall på din kommuns hemsida - om du kan hitta info om Ansökningsperioder; hör annars av dig till komvux /Vuxenutbildnigen/ i din kommun och fråga.
    Gör ansökan inom ansökningsperiod till den start som passar dig - om det är kursstart i juni eller i augusti eller ännu senare, t.ex i oktober... det beror på vilka planer du har för övrigt.
    Du fyller 19 år i år, om jag förstår dig rätt. I så fall kommer du att få rätt till Studiemedel från CSN från 1 juli nästa år; men du kan få Studiehjälp för studier på komvux, men endast om du läser på Heltid. Om du läser på mindre studieomfattning än heltid, har du inte rätt till studiehjälpen; det är i alla fall vad vi förstår av CSN´s reglerna... mer info kan du få på www.csn.se eller genom att kontakta CSN.
    Så som vi förstår och tolkar reglerna så måste du för att ha rätt till Studiehjälpen, läsa på heltid och detta är då 20 gymnasiepoäng per vecka.
    Fysik 1a är en kurs á 150 p.
    Övriga kurser, Fysik2 och Kemi 1 och 2 är á 100 p./styck.
    Sammanlagt blir det då 450 p. Det är = heltidsstudier i 22,5 veckor.

    Andra alternativ
    Läsa på en folkhögkskola eller göra Prövningar.
    Till prövningar förbereder du dig genom självstudier. Prövningsavgift är 500 kr/prövning.

    Folkhögskolorna kan också ge undervisning i fysik och kemi. Du får söka till vilken folkhögskola du vill i hela Sverige och du får söka till flera olika folkhögskolor samtidigt också. Varje folkhögskola gör sin egen antagning. Ofta söker man under våren till start i augusti. Hör med den eller de folkhögskolorna som du /om du.../ blir intresserad av.
    Du kan söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor och samtidigt också till nat.vet.basår på högskolorna/universiteten, där det också är möjligt att läsa fysik och kemi. Det är kanske i första hand TEKNISKA basår du ska söka till, eftersom du inte behöver läsa biologi (om jag förstår dig rätt).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA