Jacob
    Hej! Jag har läst naturprogrammet mattespecialisering i 3 år och tar studenten nu i juni. Jag har F i Kemi 2, Biologi 2 och kommer även att få underkänt i högskolematten. Det ger alltså 300p F.
    Därmed kommer jag sluta gymnasiet med totalt 2200p godkända.

    För att nå upp till en examen, räcker det då med att läsa valfri 50p kurs på komvux?

    Mvh
    Jacob
    • Liselotte : De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng. Det är fördelaktigt för dig att inte ha några F-betyg i ditt Examensbevis. För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng. Råd till dig: skaffa dig godkända betyg i 200 poäng, så kan du ta examensbevis från komvux med enbart godkända betyg, utan några F. Gör planering av Examensbevis med Syv på komvux i din kommun, innan du börjar läsa eller anmäler dig till prövningar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I princip -ja! Men innan du anmäler dig till en kurs på komvux, prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Detta för att det är den komvux som kommer utfärdaexamensbevis till dig. Du kan också läsa fler kurser t.ex räcker det med att du läser 200 poäng, så får du examensbevis utan några F i det.