Cidem
    Hej, jag har sammanlagt läst 2750 poäng på gymnasiet. Jag har 3 kurser med MVG, men som det står utökad på i slutbetyget. Då undrar jag kan man byta ut sina lägre betyg som G mot dessa MVG så att man får högre i snittvärde. Och kan man göra ändring nu när urvalet är i gång (?) Dessa 3 kurser är modersmål

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Cidem!

    Enligt de nuvarande reglerna så måste alla kurser som du läser på gymnasiet under dina tre år - ingå i det dokumentet som du får när du slutar: Gymnasieexamen eller Studieintyg.
    Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. De kurser som överstiger 2500 p. måste vara markerade som utökade kurser, vilket det även är i ditt fall.
    De utökade kurser räknas in i Jämförelsetal i fall de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    Vilka kurser som krävs för behörighet eller ger Meritpoäng kan variera från en eftergymnasial utbildning till en annan.

    Så att du kan inte själv välja om det ska ingå eller inte utan det beror på vad du söker, det sker automatiskt.

    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Ja, det står med i slutbetyget som du har sagt men det räknas inte med i mina betyg. Jag har för mig att man kan byta ut dåliga betyg mot de som är bra. I mitt fall har jag sökt till ekonomprogrammet och där krävs det inte för behörighet, så det vill säga att dessa inte räknas med. Jag har inte fått informationen om att dessa kurser skulle skrivas som utökade utan märkte i efterhand när jag sökte. Jag läste dessa för att ha få bra merit men tyvärr så skrev lärarna utökade, vet inte om man kan göra ändring så att dessa är med i slutbetyget istället för att det ska stå utökad. Kan man sätta utökade på tex sina G kurser istället?