Tova
    Vad är det som krävs, vilka kurser? Kan man gå ett SA-program och bli sjukgymnast?
    Är det höga antagingspoäng till högskolan/universitet? Är det många som inte kommer in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tova!
    yrket har bytt namn och det heter Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) från 1 jan 2014 och behörighet till utbildningen är godkända betyg i gymnasiala kurser - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och i Samhällskunskap 1b + Grundläggande behörighet.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf - vilka kurser som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet:
    det som är viktigt att tänka på är att försäkra sig om att det går att läsa Naturkunskap 2 - som programfördjupande kurs eller inom Individuellt val.

    Det går, alltså, alldeles utmärkt att bli behörig till Fysioterapeut på SA (om din gymnasieskola erbjuder läsa Naturkunskap 2).
    I dagens läge finns utbildning till Fysioterapeut på 8 olika högskolor/universitet i Sverige, se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=fysioterapeut&typ=3

    I Luleå krävdes det vid antagning till hösten 2015 - 17,86 på betyg med Examensbevis och 1,15 som resultat på högskoleprovet.
    17,86 på betyg = de flesta B-betyg + några A-betyg (om man inte har några meritpoäng).
    Om man, däremot har max i merit - skulle det räcka med de flesta C-betyg + några B-betyg.

    Du kan via länken ovan titta på antagningsstatistik på varje ort separat.
    Men var antagningsgräns kommer att ligga när det blir dags för dig att söka - är det ingen som kan svara på.

    Om du gör Högskoleprovet, kommer du även prövas i HP-urvalsgruppen (du får i så fall en extra chans att komma in).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA