Christoffer
    Hej, jag heter Christoffer och går på Sågbäcksgymnasiet på Hotell och turism. Jag började för ca 4 veckor sedan på bygg och anläggning men jag tyckte att det var tråkigt så jag bytte efter 1 vecka. Jag letade runt efter gymnasium och tyckte att handel och administration verkade vara kul, men jag hittade inga gymnasium som hade plats eller så var gymnasiet helt enkelt för långt borta. Jag ville verkligen gå den linjen så jag valde något "liknande" alltså hotell och turism. Men jag har gått här ett tag och det känns helt fel. Jag vill inte gå här men vet inte var jag ska ta vägen? Jag vill heller inte gå om ett år. Så vad ska jag göra?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christoffer,

    frågan är om du kan tänka dig samma utbildning men på en annan skola; eller om det är själva utbildningen som du inte är intresserad av längre.

    Och så är du tyvärr beroende av var ledig/tom plats finns. Men även om ledig plats finns är inte rektor skyldig ta in dig när det har gått "för lång tid efter start på utbildningen" - och vad "för lång tid" är bedömningsfråga (rektors bedömning gäller).

    Även om du inte 100% trivs så tycker vi på Fråga SYV att det är bättre att gå i skola, än att inte göra det. Ett annat bra alternativ är att jobba, men det är svårt att få jobb när man är 16 år och inte har gymnasiekompetens, körkort eller längre arbetslivserfarenhet. :(

    Liselotte

    HA i Stockholms län finns på följande gymnasieskolor >> och du får kontakta alla dem och fråga om de har ledig plats.
    Om du nu inte kan byta, råder vi dig att ändå fortsätta gå i skola och fundera på att söka om till åk1 till nästa år.

    Du får också aktivt söka jobb. Om du skulle få jobb, kan du då byta från studier till att jobba. Sedan ska du kunna läsa på en folkhögskola när du blir 18 år eller på komvux - när du blir 20 år.

    Det kan också hjälpa att prata med kurator och med SYV på din skola samt med din klasslärare/mentor och kanske även med skolvärd/värdinna och med skolsköterska - för att försöka "bena ut" varför du inte trivs. Under vissa omständigheter kanske det kan tyvärr vara så att det är inte skola som det är "fel på" utan att du av någon anledning ej skulle trivas, oavsett vilken skola du går i... om du t.ex är extremt skoltrött just nu... :(

    Du skriver att du vill gå på en "kul" utbildning, men vad menar du med det?
    Ex. tycker jag det är kul att kunna på gymnasiet få körkort - och det kan man göra på FT, transport - se på vilka gymnasieskolor i Sthm.län som den utbildning /FT transport/ finns >>