Scott

    Hej! Jag undrar lite grann om mitt gymnasium val.. jag har vet vilken linje jag ska söka. Men jag vet inte vilket inriktningen på linjen.. linjen är Teknik och jag vill som sagt då bli El Ingenjör vilken Inriktningen får jag min behörighet på???

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Scott,

    om du bestämde dig för TE, Teknikprogrammet, och vill på sikt bli El-ingenjör, rekommenderar jag att du kikar lite extra på inriktning Teknikvetenskap>>.

    Du är intresserad av yrket Elingenjör>>. Du får gärna läsa info på https://www.framtid.se/yrke/elingenjor

    Utbildningsbakgrunden bland de >>ingenjörer som arbetar med elkraft och energi varierar. Det naturligaste vägen till yrket är att gå en civil- eller högskoleingenjörsutbildning inom exempelvis energi- eller elektroteknik. Sådana utbildningar finns vid högskolor och universitet. För att bli högskoleingenjör krävs tre års studier, för civilingenjör krävs fem år. Se studera.nu eller respektive lärosäte för mer information. För vissa arbetsuppgifter kan även lämplig utbildning finnas inom Yrkeshögskolan.

    Studie- och yrkesvägledare