emma

    hej! just nu går inte jag i skolan och ska söka jobb, är 15 år och undrar om du kan hjälpa mig att hitta hemsidor eller en plats? förstår inte när jag googlar

    • Mikael : Varför går du inte i skolan? Har du Slutbetyg från grundskolan? I vilken stad bor du?
    • : Bor i kronoberg. går inte i skolan på grund av jobbiga skäl, såsom depression och extrem ångest, mycket självskadebeteende etc. mina lärare och min bup kontakt vill att jag ska få ett deltidsjobb eller en praktikplats som man har under sommaren (sommarjobb). nej, jag har tyvärr inte gått i skolan på ett tag på grund av det ovan, så jag har inga slutbetyg. har dessutom precis börjat 9an.
    • Mikael : Du skriver att dina lärare och BUP-kontakt vill att du ska få ett deltidsjobb eller en praktikplats (sommarjobb) - då tycker jag de ska hjälpa dig att skaffa det också. Sommarjobb söker man inte i slutet av augusti... det är ju hösten som nalkas. Du, som är 15 år och inte ens har slutbetyg från Grundskolan, har mycket små (obefintligt små) chanser att på egen hand få jobb eller praktikplats. De som tycker du ska ha det, bör hjälpa till, tycker jag! Du får gärna låta dem läsa mitt svar och min kommentar här på sajten.
    • :

      tror du missuppfattade mig. jag har precis börjat 9an (04a) så jag kan inte ha slutbetyg från grundskolan för jag har inte gått klart. jag tänker mer att jobbet jag vill ha ska va som ett sommarjobb, inte att jag ska ha ett sommarjobb.

    • Anna :

      Vi vet endast det du skriver, inget annat. Det är därför mycket möjligt att missuppfattning kan ske... se https://www.framtid.se/yrke/extrajobbare

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    i Sverige får man jobba från det att man fyllde 13 år, men det är svårt att få jobb när man är under 18 år.
    Många jobb kräver körkort, att man jobbar sent på kvällen/natten, jobbar ensam eller tar ansvar för värdesaker/pengar - och inget av det får man göra om man är under 18 år. Därför väljer många arbetsgivare att inte anställa någon som är under 18 år... tyvärr.
    Att som 15-åring hitta ett heltidsjobb eller halvtidsjobb, alltså ngt. mer än att dela ut reklamblad 2-3 timmar i veckan eller hjälpa grannar som "baby-sitter" och få en liten slant för det... är mycket svårt.
    Det finns, mig veterligen, inga speciella sajter som annonserar jobb för väldigt unga, under 18 år.
    Sajt där många jobb annonseras (alla jobb, alltså - för alla åldrar) är www.arbetsformedlingen.se

    Du får också gå prata med personal på Arbetsförmedlingen. Du kan skriva in dig på AF, om du inte går i skolan. Någon ersättning från AF kan du, dock, tyvärr inte få innan du fyller 18 år.

    Du får också gärna titta på många olika yrken på www.framtid.se
    ex. tror man kanske att Dogwalker >> inte behöver ha någon utbildning och kan vara mycket ung... njä... inte riktigt så. Och även Pet Groomer - så tror man kanske: hur svårt kan det vara att tvätta och klippa en hund? ... Läs i yrkesbeskrivningen Yrke Pet Groomer >>...

    är det tyvärr oftast inom de yrken där man inte behöver körkort, inte behöver ha någon högre utbildning... detta för att "vem som helst" kan ta det jobbet och det är många sökande på varje plats; men vad finns det för anledning för en arbetsgivare att anställa någon utan tidigare arbetslivserfarenhet, utan någon högre utbildning och där arbetsgivaren också får ha "huvudvärk" att Du inte får lyfta mer än t.ex 16 kg. och ej får jobba innan kl.6 på morgonen och inte efter kl.18 på kvällen och ej får lämnas ensam på en arbetsplats... för att det är reglerna "Så får barn och ungdomar arbeta"; arbetsgivaren vill ju inte riskera få böter... då måste hen se till att alla regler följs; och ge dig mycket låg lön (mindre än minimilön i Sverige) får inte arbetsgivaren göra... så då blir resultatet då att hen i stället anställer någon vuxen, där inga regler för "så här får barn och ungdomar arbeta" finns och där arbetsgivaren också kan "luta sig mot" de tidigare referenser från de arbetsplatser där personen har arbetat innan.
    Reglerna som är tänkta för att "skydda" de unga mot tungt och/eller farligt arbete, gör det också extremt svårt för de unga (under 18 år) att i Sverige få jobb.
    Hänvisning/lästips: av.se/Så-får-barn-och-ungdomar-arbeta

    Konkreta tips!
    Fråga på de närliggande Pizzerior - om du kan få jobba som Pizzabud;
    och hos Blomsterhandlare - om du kan få jobba som Blomsterbud;

    du kan inte köra bil, men du kan t.ex cykla (Cykelbud), när du levererar "varorna" till kund.
     ***
    Du kan också försöka hitta någon Hantverkare, t.ex Repslagare, Korgmakare, Borstbindare eller Vävare (alltså ett yrke där ingen reguljär utbildning finns eller är mycket svår att hitta... och där det samtidigt inte är på en "farlig" arbetsplats du ska befinna dig - jämför: t.ex Smed, ett yrke som jobbar på en farlig arbetsplats), som vill ge dig möjlighet att "gå i lära" (lära dig hantverket - genom att Göra). I så fall kan man försöka få Arbetsförmedlingen att ge någon form av ekonomisk hjälp till den arbetsgivaren som anställer dig där du också ska gå en praktisk utbildning på arbetsplatsen... Jag kan inte lova att det "går vägen", men om du är intresserad, kan du försöka.