Miriam
    Hej, som frågan lyder så är jag intresserad av dessa områden och när jag sökte på yrken som arbetar med dessa områden är en Fytoterapeut. jag kan inte hitta någon statistik över hur de tjänar eller om det är mycket konkurrens om det yrket. ni kanske kan hjälpa mig? om inte ni heller hittar något så kanske det finns liknande yrken?
    tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,

    du får gärna kika på https://www.framtid.se/yrke/fytoterapeut

    där det framgår att det tyvärr ej finns någon tillförlitlig lönestatistik för detta yrke; förklaringen är den att som fytoterapeut är man egenföretagare och kan tjäna mycket pengar ibland och inget under en period; och kanske inte tjänar några pengar över huvudet taget, trots att man lägger mycket tid och energi på sitt företag eller tvärtom: kan företaget gå mycket bra och man kan bli rätt så förmögen rätt så snabbt (det är sådana villkor för alla egnaföretagare - de tror på sina affärsideér och chansar och hoppas på att deras hårda arbete "bär frukt").

    I yrkespresentationen Fytoterapeut >> nämns också några "liknande yrken" - som liknar detta yrke på olika sätt... och fu får gärna kika på alla de "liknande yrken".

    bästa hälsningar

    ANNA