Lucas
    Så mitt problem är att jag känner att jag har valt fel linje nu när jag har börjat trean.
    När jag valde min linje i nian så var jag en väldigt annorlunda person jämfört med den jag är idag. Jag blev väldigt historiskt och samhällsintresserad under tvåan, och då gick det ju faktiskt bra att gå den nuvarande linjen för vi hade samhällskunskap och religion. Men nu i trean när vi bara har linje relaterade ämnen känner jag mig verkligen uttråkad och understimulerad på skolan. Att byta linje nu är helt uteslutet men finns det några val efter gymnasiet man kan välja för att "göra upp" för den missade studietiden som jag skulle fått ifall jag hade valt naturvetenskapsprogrammet som jag nu känner att jag vill börja i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    tråkigt att du känner att du valde fel program på gymnasiet.
    Du skriver inte vilket program du går på... men, oavsett, så nu, när du redan går åk3 - så tror jag inte du kan välja några nya kurser.
    Kurser till åk3 valde du under förra året... eller hur?
    Du kan givetvis gå prata med SYV på din skola. Men jag tror att möjlighet att påbörja någon ny kurs i slutet av oktober sista året på gymnasiet är i inte stor, utan väldigt liten, i princip - obefintlig.

    Du kan bedkriva självstudier. du kan också genom val av Temat på ditt gymnasiearbete inrikta dig "åt rätt håll", hoppas jag.

    Du kan också prata med dina lärare och be om extrauppgifter, om du känner att det är för lätt och du blir därför uttråkad.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Jag går El och energi och har inte fått välja några extra kurser. Jag gick faktiskt till min SYV i början på terminen och bad om att ta upp några kurser men eftersom jag inte var någon prioriterad elev eftersom jag går i trean hann hon inte med mig och det tog för långt tid innan hon kunde fokusera på just mig och då hade redan alla kurser gått "för länge" så att hoppa in var en omöjlighet. Har praktik i 10 veckor snart så får väll se hur det utvecklar sig. Kanske får tillbaka intresset.

    • Anna : Tråkigt att du känner som du gör. Vi hoppas också att du får intresset tillbaka.