Vilma
    Hej, jag vill ansöka till universitet så att jag kan börja nu på höst terminen.
    Men jag har lite problem med kraven till att ansöka, när jag var tolv flyttade jag och min familj till USA, vilket betyder att jag inte hade chansen till att nå kraven jag behöver till universitet i svenska. Jag planerar därför att ta TiSUS, men provet är i Maj, och sista anmälningsdagen till universiteten är i April. Finns det något sätt för mig att ta TiSUS och sedan skicka en sen anmälan? Eller måste jag söka efter andra alternativ, och i sånna fall, vilka andra alternativ har jag? Jag har utbildning från USA, och har gått ut highschool och fått mitt diplom där ifrån, om jag sedan får svenska kraven, är jag redo för att ansöka?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,

    Ansökan måste du göra under ansökningsperioden som är 15 mars (från kl.13.00) och t o m 16 april 2018, men sedan kan man KOMPLETTERA sin ansökan t o m 21 juni 2018. Kika för övrigt på Viktiga datum på Antagning.se>>

    Om du är behörig eller inte - kan inte jag svara på ; detta pga det kan finnas Särskilda krav på behörighet (som är Olika och specifika för de olika utbildningar) och jag vet ju inte vad du har läst för ämnen och vilka betyg du fick.
    Mitt råd är att du kontaktar studievägledare på just den högskola eller det universitetet i Sverige som du vill läsa på - skickar uppgifter om vilka betyg du har och frågar om de anser dig vara behörig.
    Annars så kan du givetvis göra ansökan och komplettera med TiSUS - så får du svar från Antagning.se om du är behörig eller inte. De gör "behörighetsprövning" på alla som gör ansökan till högskoleutbildningar i Sverige.
    Lycka till!

    Mikael syv